Nederlanders voelen zich onzeker over dataveiligheid

Nederlanders voelen zich onzeker over dataveiligheid
  • Online
  • 31 okt 2019 @ 11:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Privacy

Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA, een bedrijf op het gebied van IT-beveiliging en partner van Alert Online. Het onderzoek is opgezet in het kader van de European Cyber Security Month en verricht onder meer dan 1.000 Nederlanders.

Hoewel het merendeel van de deelnemers het gevoel heeft dat hun persoonlijke data niet veilig is, denkt 21,6% dat dit wel het geval is. Daarnaast zijn er ook consumenten die denken dat er een verschil in veiligheid is tussen grote retailketens en kleinere detailhandelszaken. 13.8% denkt dat data alleen veilig is bij de grotere retailketens, terwijl 10.1% denkt dat hun data alleen veilig is bij de winkel om de hoek.

Merendeel van de Nederlanders is er niet gerust op dat hun data veilig is

Aan de deelnemers is tevens gevraagd welke gegevens ze liever niet delen met retailers. Bankgegevens (78,6%) en mobiele telefoonnummers (61,1%) delen Nederlanders liever niet, gevolgd door online data zoals IP adressen en cookies (40.3%) en NAW-gegevens (35.1%). Toch deelt 73.9 % wel persoonlijke gegevens met retailers. Van de deelnemers die data delen doet 12.8 % dit altijd of met enige regelmaat en 61 % af en toe of zelden. Slechts 26.3 % geeft aan nooit persoonlijke gegevens te delen voor acties of betere service.

Goud

‘Voor retailers zijn klantgegevens goud waard, het is daarom belangrijk dat ze klantdata ook als goud beveiligen. Klanten moeten zich gerust voelen als ze klantdata opslaan. Als blijkt dat een retailer slordig omgaat met de persoonlijke informatie van zijn klanten, dan is het vertrouwen van de consument snel weg en kunnen klanten eenvoudig overlopen naar de concurrentie,’ aldus Jerrel Abdoel, Country Manager bij G DATA Nederland. ‘Om datalekken te voorkomen is het belangrijk dat ze niet alleen investeren in de juiste beveiligingsoplossingen, maar ook hun medewerkers trainen over hoe ze met (klant)data moeten omgaan. Daarnaast is het verstandig om altijd transparant met klantdata om te gaan. Op deze manier weten klanten wat er met hun data gebeurt. ‘

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken