GS1: website modewinkels moet vollediger

GS1: website modewinkels moet vollediger
  • Online
  • 11 okt 2019 @ 08:38
  • 11384 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Case Study

Online modebedrijven lopen omzet mis doordat de informatie bij een artikel niet volledig is of niet klopt. Productinformatie moet sneller en beter vindbaar worden voor consumenten. GS1 deed een proef met AI.

Wat als alle ruwe en ongestructureerde data van leveranciers met behulp van kunstmatige intelligentie snel en makkelijk kunnen worden omgezet in behapbare gegevens voor GS1 Fashion Base? GS1 deed samen met het IT-bedrijf PTTRNS.ai, gespecialiseerd in digitale personalisatie -een test op basis van datascience en kunstmatige intelligentie.

GS1 deed AI-test om data-informatie op website modewinkels te verbeteren

GS1 is een onafhankelijke not-for-profit organisatie die zich bezighoudt met internationale uniforme standaarden voor de identificatie en het vastleggen en delen van data. Projectmanager Sebastiaan van Zundert van GS1: ‘Uit de e-commercemarkt krijgen we regelmatig terug dat producten in webshops niet goed vindbaar zijn en dat het optimaliseren van productdata een arbeidsintensieve klus is. En dat winkels door het gebrek aan goede informatie op hun website minimaal 20 procent aan omzet mislopen. Daarom wilden we een proof of concept laten uitvoeren met kunstmatige intelligentie. Om productdata sneller in te kunnen voeren vanuit de behoefte aan consistente data om de vindbaarheid en verkoop van artikelen in webshops te verhogen.’

Bronbestanden

Bij deze proof of concept is samengewerkt met Euretco, een groothandel in onder meer modeartikelen. Euretco leverde elf bronbestanden aan. Met de inzet van kunstmatige intelligentie zet PTTRNS.ai de ongestructureerde data van leveranciers geautomatiseerd om naar de standaard van GS1 Fashion Base. Met de data van twee andere leveranciers is de proef en de werking van de software gevalideerd.

Als alle webshops straks dezelfde info bij de specificaties van een artikel hebben staan, is het belangrijk om op een andere manier onderscheidend te zijn. Nu zijn er namelijk nog winkels die zich van de concurrentie onderscheiden door wel de complete en juiste data te leveren aan de klant.

Van Zundert: ‘Een enkele winkel verliest inderdaad een concurrentievoordeel. Maar daar staat tegenover dat het grootste deel van de branche er veel baat bij heeft. Concurreren kun je ook met je marketing. Hoe ziet je site eruit, met welke teksten omschrijf je je producten welke service lever je? En misschien wel het belangrijkste: hoe laat je de consument binnen je website filteren zodat producten snel gevonden kunnen worden. Dit kun je bereiken met productclassificatie dat onderdeel uitmaakt van GS1 Fashion Base.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken