[jong in marketing] Thomas Pelkmans van PauwR Digital Marketing

[jong in marketing] Thomas Pelkmans van PauwR Digital Marketing
  • Online
  • 24 feb 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Thomas Pelkmans (29) is - ‘een hele mond vol’- Senior Performance Specialist & Chapter Lead Performance bij PauwR Digital Marketing. PauwR is een digital advertising agency en biedt ondersteuning op het gebied van advertising, strategie, data en creatie. ‘In mijn studententijd ontdekte ik vooral wat ik niet wilde.’

En toen wist ik het … ik word marketeer?

Na het VWO wist ik geen keuze te maken, dus ging ik Rechten studeren. Na een jaar switchte ik naar Bedrijfskunde en uiteindelijk koos ik voor Commerciële Economie. Een minor Online Marketing zorgde ervoor dat ik eindelijk het licht zag. Na mijn afstudeerstage wist ik dat ik aan de bureaukant wilde werken. Nu ben ik in vijf jaar tijd van junior tot leidinggevende doorgegroeid binnen PauwR.

 

Nooit spijt gehad van je keuze?

Mijn zus werkt als onderzoekster in het Alzheimer Instituut en draagt met haar werk direct bij aan ‘een betere wereld’. Zij stelde mij de vraag: ‘Is marketing niet gewoon sales met een beter verhaal, maar met als uiteindelijk doel gewoon spullen te verkopen?’ Ik zie het echter ook als mijn werk om een brug te slaan tussen een probleem van een eindgebruiker en een oplossing van een aanbieder.

 

Zijn er merken waar je niet voor zou willen werken?

Als ik niet achter het product sta, maar vaak kan ik mensen heel direct helpen. Bovendien komen in marketing een heleboel disciplines samen: psychologie, bedrijfsstrategie, communicatie. Je moet breed georiënteerd zijn om dit goed te kunnen en dat is precies wat ik wil in mijn carrière.

 

Hoe zag je studententijd eruit?

Mijn studententijd ging van Tilburg naar Nijmegen naar Breda. Een periode waarin ik vooral ontdekte wat ik niet wilde. Uren enkel in de boeken zitten, kan interessant zijn, maar ik miste de mogelijkheid om dit in de praktijk te brengen. Daarbij, verdiepende opleidingen puur gericht op digitale marketing waren er nog niet, dus de keuze om direct na mijn opleiding te gaan werken was logisch.

 

Wat is de komende jaren de grootste marketinguitdaging voor PauwR?

De uitdaging waar onze branche, PauwR en specifiek mijn team tegenaan lopen, is het hoge tempo waarin onze werkzaamheden geautomatiseerd worden. Grote platformen als Google en Facebook automatiseren hun advertisingcampagnes zo ver dat het enorm laagdrempelig wordt om advertising in te zetten. Oftewel, voor het handwerk heb je straks geen bureau meer nodig. Als online marketeer kun je plat gezegd twee kanten op. Je kunt je technisch door ontwikkelen zodat je een brug kunt slaan tussen de marketing en de techniek of je ontwikkelt je door tot strateeg/consultant, zodat je een adviserende rol aanneemt. Binnen PauwR zijn we heel bewust bezig iedereen future proof op te leiden. In 2019 zijn we door Great Place to Work beloond met de verkiezing tot Best Workplace van Nederland op het gebied van het ontwikkelen van zijn medewerkers.

 

Stel, je zou iets compleet anders gaan doen buiten marketing, wat zou dat dan zijn?

Dan had ik een politieke carrière geambieerd. Ik heb altijd een sterke mening gehad en verdiep me graag in politieke issues. Het lijkt me heerlijk om in de Tweede Kamer te debatteren en kiezers te overtuigen van mijn standpunten. Misschien dat we daar toch een raakvlak met marketing hebben gevonden.

 

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?

Het is iets te cheesy om nu ‘werken bij PauwR’ te zeggen. Dus ik ga voor mijn keuze om ook als trainer actief te worden. Binnen mijn vakgebied geef ik trainingen aan bedrijven en gastcolleges bij opleidingsinstituten. Van Fontys tot DPG Media. Ik heb gemerkt dat ik hier enorm veel energie van krijg, doordat je mensen direct aan het helpen bent in hun ontwikkeling.

 

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?

Onze generatie krijgt vaak het stempel millennial mee. Ik geef toe, sommige onderdelen hiervan kloppen wel. Wat ik vooral merk is dat het voor mijn generatie niet snel genoeg kan gaan. Een invloedrijke baan vanuit de schoolbanken voelt als noodzaak en een jaar geen promotie maken is een verloren jaar. Een bewustzijn dat sommige skills enkel te leren zijn door middel van vlieguren maken, ontbreekt soms nog. Een grote misvatting over onze generatie is naar mijn mening dat we niet meer loyaal zouden zijn naar onze werkgevers. In mijn omgeving zie ik juist het tegenovergestelde. Wel zijn de behoeftes van deze generatie anders dan die van onze ouders. Werk is niet enkel meer een middel om je gezin te onderhouden. Je werk helpt je bij je zelfontplooiing. Dus je moet als werkgever andere arbeidsvoorwaarden weten te bieden om die loyaliteit te krijgen.

 

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?

Red Bull, door in hun strategie duidelijk te kiezen het drankje en (bovenmenselijke) prestaties aan elkaar te verbinden, zelfs in een cultuur waarin gezond leven steeds belangrijker wordt en suiker een scheldwoord is. De sponsoring van de hoogste free fall ter wereld van Felix Baumgartner vanuit de stratosfeer vind ik hier het beste voorbeeld van. Letterlijk het verleggen van de grenzen van wat wij als mens al hebben gedaan. Wanneer je een product en een bepaalde associatie zo met elkaar weet te verbinden dan kun je daar als marketeer alleen maar respect voor hebben.

 

Wat zijn jouw favoriete merken?

Puur omdat ik in advertising werk, betekent niet dat ik er zelf niet gevoelig voor ben. Ook ik associeer me graag met specifieke merken omdat ik de identiteit die ze uitdragen tof vind. Dat ik dit weet, zorgt er alleen maar voor dat ik deze merken nog toffer vind, want ik heb er respect voor dat ze dit lukt. Dit zijn bijvoorbeeld Red Bull, Hugo Boss, PME Legend en voor mij ook Google.

 

Corporate Monday of casual Friday?

Casual Friday. Ik ben enorm gevoelig voor sfeer. Dat is mede de reden dat ik zo enthousiast ben over PauwR. De combinatie van een familiaire sfeer met het nastreven van het allerhoogste niveau in je werk is wat mij betreft de perfecte match.

 

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?

Een borrel met collega’s of vanuit de branche, dan ga ik als laatste naar huis. Op netwerkborrels na marketingevenementen haak ik eerder af. Hier blijven vaak de personen over die de borrel als salesmoment aangrijpen in plaats van kennisdeling.

 

Wat staat er op je bucketlist?

Van jongs af aan ben ik altijd een verhalenverteller geweest. Op dit moment gaan deze verhalen hoofdzakelijk over digitale marketing. Het staat nog op mijn bucketlist dit op te schalen en hiervoor op een podium te gaan staan, bijvoorbeeld als spreker op evenementen of met mijn eigen programma. Een volle zaal enthousiasmeren met verhalen over onderwerpen waar je passie ligt…wie wil dat nou niet!

 

Wat is je guilty pleasure?

Mijn guilty pleasure is de ‘geek’ in mij. Alle Game of Thrones-boeken heb ik meerdere malen gelezen en een Lord of the Rings-marathon komt minstens één keer per jaar voorbij.

Dit artikel stond in MarketingTribune 03, 2020.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken