Nieuwe N200 scoort met smart mobility

Nieuwe N200 scoort met smart mobility
  • Online
  • 12 mrt 2020 @ 11:01
  • 23465 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MediastrategieInnovatieCampagnes

Weggebruikers, omgeving, Rijksoverheid, gemeenten, journalisten en de betrokken vier stakeholders vormen de spil in de communicatie rond de nieuwe N200. Het betrokken team schuwt de nieuwste media hierbij niet en presenteert nu trots de eerste resultaten.

De N200, een wat ‘vreemde’ rijksweg, doorkruist het dorpje Halfweg, ligt voor een deel in Amsterdam Nieuw-West en is voor veel forenzen uit Haarlem een belangrijke route naar Amsterdam. Deze wordt sinds oktober 2018 vernieuwd. Het communicatieteam heeft als opdracht, 'hangend' boven de vier betrokken partijen en ieders belangen verbindend, om een sterke verbetering van de ‘customer journey’ van weggebruikers te bereiken. Ook moeten omgeving en betrokkenen adequaat en snel geinformeerd blijven tijdens deze rigoreuze vernieuwing en verandering van omliggende terreinen van de N200. Tijd voor een update met het communicatieteam.

Het Concept
'Door een integrale benadering van verkeer, mobiliteit en communicatie en inzet van innovatieve bereikbaarheidstools, een uitgebalanceerde PR strategie en sociale media de vernieuwing van de N200 optimaliseren voor doelgroep', vat communicatiestrateeg Hetty Fentener van Vlissingen de vooraf bepaalde positionering van de operatie samen. Behalve ‘traditionele’ media en natuurlijk de eigen site zette ‘De Nieuwe N200’ als eerste infra-consortium ook Google Maps en Flitsmeister live-communicatie in, die op dit traject nu altijd actueel is. Weggebruikers worden daarnaast via Facebook met behulp van ‘geofencing’ supergericht geïnformeerd over afsluitingen. De communicatie weerspiegelt 'integrale gebiedsontwikkeling door integrale samenwerking'.

De aanpak van het Nieuwe N200-team geldt intussen als voorbeeldcase voor nieuwe digitale overheidscommunicatie.  

Metrics: aanpak blijkt succes
Wat is in maart 2020 de status van het project en zijn er al harde cijfers beschikbaar?

Amanda Willemze-Hanse, betrokken communicatie adviseur via bureau XTNT: ‘We merken het succes van deze aanpak bijvoorbeeld door de significante stijging van ons aantal volgers op Facebook in de wijde omgeving van de N200. Zo staat as we speak de “vind ik leuk”-teller op 2577 en hebben we intussen 2854 volgers. Voor een project als dat van ons én in een tijd waarin mensen op Facebook toch minder snel pagina’s volgen als een paar jaar terug, zijn we blij met dit hoge aantal. Posts worden veel gedeeld door een aantal trouwe volgers. Zoals het bericht onlangs over een wegafsluiting (zie hieronder, red.), dat werd binnen no time 20 keer gedeeld, zonder advertentiebudget of promotie', vervolgt Willemze-Hanse. ‘Grappig maar tegelijk ook wel logisch, is hoe meer hinder we veroorzaken, hoe hoger ons bereik wordt. Dan gaat het duidelijk om “need to know” informatie. Wij geven streaming information via de apps Google Maps en Flitsmeister. De click through rate van een bericht op deze apps is per maart 2020 nu bijvoorbeeld 4% binnen de Flitsmeister campagne, waarbij dus doorgeklikt wordt door naar het bericht. Dat is hoog, zeker voor een wegenbouwproject.’

Perceptieverbetering
‘Daarnaast krijgt onze webcare veel aandacht, het N200 team oogst hiervoor ook van professionals veel waardering', vult Fentener van Vlissingen aan, die bovendien een perceptieverbetering signaleert door de campagne en de continue multichannel-voorlichting: 'Onze post “fijne feestdagen” van afgelopen december 2019 vormt een mooi voorbeeld van het sentiment dat over dit project is veranderd. Bij de start van de Facebookpagina 20 januari 2017 hadden we nog veel sceptische volgers, begrijpelijk ook wel en normaal in Nederland, zulke scepsis.  Nu is deze aantoonbaar veranderd in waardering.'

'De weggebruikers en andere stakeholders blijven wel kritisch, maar dat is prima want houdt ons scherp', reageert Omgevingsmanager De Nieuwe N200 Alexander de Baar tenslotte, 'Via smart mobility houden we contact en de vinger aan de pols en wordt getoond dat deze pilot in gemeente- en overheidscommunicatie uitstekend werkt.‘

(PvWK)


Significante groei aantal 'vind ik leuks' Nieuwe N200


Recente post over komende belangrijke activiteiten


Dashboard 1: voorbeeld bereik Facebook berichten


Dashboard 2: Facebookpagina met geregistreerd aantal volgers


Dashboard 3: Voorbeeld eerste weekendafsluiting via smart mobility


Dashboard 4: Fijne feestdagen-post toont kentering en groei sympathie


Impressie omgeving: Nieuwe N200, aanleg ecopassage


Artist impression: Aanzicht brugsluisjes

Facts & figures Reconstructie N200 + communicatieteam
* Opdrachtgevers: Waternet i.s.m. Waterschap Amstel Gooi & Vecht, gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat
* Opdrachtnemer: VolkerWessels (KWS-Van Hattum en Blankevoort)
* Contractvorm: d&c
* Contractwaarde: 50 miljoen euro
* Start uitvoering: najaar 2018
* Geplande oplevering: mei 2020
* URL: www.denieuwen200.nl
* Betrokken communicatiebureaus: Tappan i.s.m. Flitsmeister en XTNT
* Omgevingsmanager De Nieuwe N200: Alexander de Baar
* Projectleider verkeer en mobiliteit: Jasper de Vries
* Communicatiestrateeg: Hetty Fentener van Vlissingen



Lees ook: Snelweg De Nieuwe N200 pioniert met bereikbaarheidstools

Hieronder: promofilm van projectteam recente bruglegging Halfweg die sinds 3/3/'20 viraal is gegaan



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken