Onderzoek Startpagina: 50plussers zijn online zeer vaardig

Onderzoek Startpagina: 50plussers zijn online zeer vaardig
  • Online
  • 24 mrt 2020 @ 10:46
  • 13077 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Zeker voor ouderen is het advies in deze tijden van het coronavirus om zoveel mogelijk binnen te blijven. Gelukkig zijn vijftigplussers inmiddels zeer ervaren internetgebruikers.

Ze shoppen online en zijn alert op bedrijven als Google en Facebook die hun data willen verzamelen. Hun angst voor internetcriminelen neemt iets af. Dat blijkt uit nieuw representatief onderzoek van Startpagina.nl.

Mocht er in Nederland toch een totale lockdown komen, dan kunnen de meeste vijftigplussers prima hun aankopen online bestellen. Van de 1.250 bevraagden koopt 92% wel eens een product via internet; iets meer dan de helft (53%) doet dit zelfs regelmatig, eens per maand tot een keer per kwartaal. De meest gebruikte betaalmethode is iDeal: het aantal gebruikers van dit betaalmiddel steeg van 80% in 2018 naar 94% in 2020. Ook online betalen via creditcard komt meer in zwang: het gebruik steeg van 22% in 2018 naar 34% in 2020. Mannen gebruiken deze vorm van betalen veel vaker dan vrouwen: 45% tegenover 24%. De aloude acceptgiro wordt nog door 18% van de ondervraagde mensen gebruikt. Maar ook het onderlinge afrekensysteem Tikkie is snel in opkomst: 31% van de mensen tussen 50-59 jaar gebruikt het en zelfs 7% van de 70-plussers.

Volwaardige internetgebruikers

De aankopen doen ouderen het meest via de laptop/desktop computer (82%). Van de vijftigplussers die wel eens online aankopen doen, beschouwt 69% de laptop als een (zeer) veilig device hiervoor, tegenover 42% die aankopen via de Smartphone (zeer) veilig vindt en 40% via de tablet. Er worden flinke bedragen uitgegeven, vooral via de laptop: 33% kocht hiermee een artikel van €650,- of duurder. Via de smartphone deed slechts 12% zo’n uitgave en via de tablet 17%.

Grootste zorgen bij Nederlanders van vijftig jaar en ouder zijn er allereerst over het verzamelen van persoonlijke gegevens door commerciële bedrijven als Facebook en Google (50%).

Veiligheid persoonlijke gegevens

Natuurlijk zijn veel vijftigplussers bezorgd als het gaat om de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op internet. Maar het lijkt erop dat ze inmiddels zodanig bedreven op het web zijn, dat hun angst vermindert. Het aantal respondenten dat aangaf (zeer) bezorgd te zijn over de persoonlijke gegevens daalde van 54% in 2018 naar 48% in 2020. Grootste zorgen bij Nederlanders van vijftig jaar en ouder zijn er allereerst over het verzamelen van persoonlijke gegevens door commerciële bedrijven als Facebook en Google (50%). Daarna komen de zorgen over ransomware (bij 47% van de respondenten), een computerinbraak/hacking (nij 46%) en identiteitsfraude (bij 43%).Voor fraude via Whatsapp zijn ouderen niet zo bezorgd (slechts 23%), terwijl toch 8% van hen al wel eens via Whatsapp is benaderd door iemand die zich voordeed als een familielid dat dringend geld nodig had.

Cybercriminaliteit

Vijftigplussers hebben inmiddels de nodige ervaring met cybercriminaliteit, ze weten waar ze het over hebben: 55% van de respondenten heeft wel eens te maken gehad met (een poging tot) phishing, 8% met (een poging tot) ransomware, 6% met een (een poging tot) computerinbraak en 4% met (een poging tot) identiteitsfraude. Grote kans dat de gedwongen thuiswerkende vijftigplusser nepmails, zogenaamd van de werkgever, weet te onderscheppen.

Wachtwoorden beschermen

Alle respondenten treffen maatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen. 82% zegt nooit wachtwoorden of persoonlijke gegevens aan onbekenden of bedrijven te geven en een zelfde percentage zegt nooit e-mails van onbekenden te openen. De meeste bevraagden laten zich voorlichten over veiligheid op internet. Consumentenorganisaties als de Consumentenbond (42%) en nieuwsmedia (39%) worden hiervoor het vaakst geraadpleegd. Vrouwen luisteren vaker dan mannen naar hun kinderen voor advies (36% versus 21%) over online veiligheid. Mannen laten zich vaker voorlichten door overheid en consumentenorganisaties. 72% van de respondenten gebruikt verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts. Het merendeel van bevraagden (47%) schrijft wachtwoorden op papier. Op de vraag of ze wilden zeggen waar precies, reageerden de meesten (verstandig!) dat ze dat natuurlijk niet gingen vertellen. De mensen die wel antwoordden, noemen o.a. een USB-stick, hun kluis, of een wachtwoordmanager. Eén verbeterpuntje blijkt er wel uit de antwoorden: 36% van de bevraagden verandert zijn wachtwoorden nooit of minder dan een keer per jaar.

Startpagina.nl trekt maandelijks bijna 5 miljoen bezoekers. De site biedt een handmatige selectie van links waarmee bezoekers eenvoudig alles kunnen vinden wat zij nodig hebben op het internet. Startpagina.nl is een belangrijke gids voor de ervaren internetgebruiker (40+).

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken