Jaap Bruijnen (Pathé Thuis): 'We verdubbelen nu in omzet'

Jaap Bruijnen (Pathé Thuis): 'We verdubbelen nu in omzet'
  • Online
  • 29 apr 2020 @ 14:36
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentStrategieBioscoop

Streamingdienst Pathé Thuis maakt het de gebruiker mogelijk om bioscoopfilms thuis te kijken. Chief operating officer Jaap Bruijnen schijnt zijn licht over de marketingstrategie, concurrentie en het succes van Pathé Thuis tijdens de coronacrisis.

Bruijnen omschrijft Pathé Thuis als de grootste video on demand-speler in Nederland waarbij je per film afrekent. De formule is eenvoudig: je gaat naar de website, opent een account, kiest een film, betaalt en kijkt deze direct. Pathé Thuis werkt dus verder niet met abonnementsmodellen. Een bewuste strategie, zegt Bruijnen. ‘Wij verhuren de rechten van bioscoopfilms die net uit zijn en die films zijn simpelweg niet beschikbaar voor abonnementsvormen. We bieden dus de nieuwste bioscoopfilms en die worden per afgekeken film afgerekend.’ Pathé Thuis opereert verder los van de bioscoopketen Pathé, zegt Bruijnen. ‘We doen iets heel anders, maar gebruiken wel de naam. Wel zo handig.’

Vervroegd kijken

Pathé Thuis bepaalt in samenspraak met de distributeur wanneer de film in kwestie beschikbaar komt en in welke exploitatie. Als de distributeur een film wil uitbrengen doet Pathé dat eerst in de bioscoop, maar nu tijdens de coronacrisis is die mogelijkheid er logischerwijs niet. Bruijnen: ‘Dan gaan bij onze alle signalen af. Als filmmaker wil je maar één ding en dat is dat je film gezien wordt. Daarom brengen we bij Pathé Thuis films nu vervroegd uit, zodat filmfans nog steeds niets hoeven te missen. Normaliter zit er tussen de bioscoopvertoning en Pathé Thuis een periode van vier maanden. We reageren in feite op de actualiteit, heel organisch. We hebben sinds het uitbreken van de crisis ook intern niets anders hoeven in te richten, we hadden alles al staan: de schermen, de winkel, de techniek.’

Voorzichtig optimistisch

De coronacrisis is voor de filmmarkt dramatisch, stelt Bruijnen. Filmtheaters, distributeurs, producenten, acteurs, ze hebben het allemaal moeilijk. Maar Pathé Thuis valt niet onder de gedupeerden, dat beleeft juist een gunstige tijd. ‘Met ons gaat het goed, er wordt sinds de corona-uitbraak meer gebruikt van onze dienst. Inderdaad, omdat mensen thuis zitten en meer tijd hebben om films te kijken. Het zou ongeloofwaardig zijn om nu een jammerend verhaal op te hangen.’ Sinds het uitbreken van het coronavirus in Nederland is de omzet van Pathé Thuis verdubbeld, zegt Bruijnen. ‘Van onze klanten zijn 90% reguliere bioscoopbezoekers. Zij zouden normaliter een nieuwe film in de bioscoop zien, maar komen nu bij ons terecht. We verdubbelen nu in het aantal gekeken films en in het aantal mensen dat een film kijkt. Bestaande klanten consumeren meer en dat trekt ook weer nieuwe mensen aan. We zijn dus aan het groeien; na corona verwacht ik dat onze naamsbekendheid gestegen zal zijn. Onze afdeling klantenservice heeft het overigens echt druk. Als gezegd verdubbelen we nu de omzet, wat betekent dat er ook een dubbeling is in het aantal klantvragen.’ Pathé Thuis haalt dus voordeel uit de huidige coronacrisis, maar Bruijnen hangt niet de vlag uit. ‘Kijk, er zijn ook films die door de crisis níet gemaakt worden. Daar hebben wij nu geen last, maar als de normale wereld weer doorloopt juist wel. Films die straks niet in de bioscoop te zien zijn, zul je dus ook niet bij Pathé Thuis zien. Ik ben dus voorzichtig optimistisch. Op de langere termijn zullen wij de impact van corona alsnog voelen.’

Emotie

De reacties van de Pathé Thuis-consument in deze coronatijd zijn overwegend positief, zegt Bruijnen. ‘Simpelweg omdat we in deze moeilijke tijden vermaak bieden. Het verkopen van films is het verkopen van emotie. Even je zinnen verzetten, even lachen. We zijn een product waar mensen zin in hebben. Ik zie het ook als onze taak om mensen door deze periode heen te slepen.’ Gevraagd naar de marketingstrategie van Pathé Thuis noemt Bruijnen deze organisch. ‘We zetten eigenlijk de traditionele online kanalen in: SEO, SEA, affiliate marketing, linkbuilding. Dat is allemaal organisch verkeer waar we geen extra geld aan uitgeven. Verder doen we niets in offline media.’ En hoe zit het met de concurrentie? ‘Dat is iedere streamingdienst waar je per film afrekent. Dus Google Play, Apple, iTunes, Ziggo. Maar het mooie is: Pathé Thuis is de enige merknaam waarbij de consument direct aan films denkt. Daarin ligt ons onderscheidend vermogen.’

Dit artikel verscheen eerder in MT20.07.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken