Diederik Broekhuizen: 'Corona heeft de kracht van social nog eens benadrukt'

Diederik Broekhuizen: 'Corona heeft de kracht van social nog eens benadrukt'
  • Online
  • 27 mei 2020 @ 08:55
  • 14619 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Social media

The Best Social Awards worden vandaag en morgen uitgereikt. Om volgens oprichter, Diederik Broekhuizen, ‘het mooie van social media te vieren.’ Bovendien wil hij de beste contentmakers een podium bieden en creatieve content in het zonnetje zetten. MarketingTribune belt met hem.

De uitreiking van The Best Social Awards is opgesplitst in twee dagen: vandaag vindt de uitreiking plaats voor Business, de zakelijke variant, en op donderdag 28 mei voor audience, waarbij het publiek stemt op zijn of haar favoriet. In de zakelijke categorieën maken bedrijven als Bol.com, Venz, Interpolis, Pathé en Videoland kans op een award.

Welke trends/ontwikkelingen zien jullie t.a.v. social media m.b.t. corona?
Broekhuizen: ‘De afgelopen jaren was het discours over social media elk jaar vrij negatief. Privacyschandalen, fake news, filterbubbels… het hield niet op. Ik denk dat we door corona voor het eerst in tijden weer heel duidelijk de kracht van social hebben gezien. Het bracht mensen dichterbij, het bood zoveel communicatiemogelijkheden en mensen zaten alleen thuis, maar voelden zich toch vaak minder alleen door social. De verhalen die wij deelden op The Best Social Media waren echt vaak hartverwarmend en er ontstonden prachtige initiatieven om elkaar te helpen of te vermaken. Ik ben benieuwd of deze periode zorgt voor een extra langdurige opleving van social media.’

Maken marketeers nu meer gebruik van social of zouden ze dat moeten doen?
‘Nee, ik denk toch minder. Je zag in het begin vooral angst om te communiceren en dat lijkt nu iets bij te trekken maar nog steeds is het vooral nieuws en personen dat de boventoon voert, merken zijn toch de minst zichtbare partij nog. Ik denk dat veel merken zichzelf een beetje opnieuw moeten uitvinden. Harde sales is lastig nu en hoe ga je opeens live met je team? Het zijn uitdagende tijden voor marketeers. Het (online) publiek is in deze tijd wel gevoelig voor authentieke boodschappen die een snaar raken. Dus met het juiste sentiment valt er zeker wat te winnen, maar bedachtzaamheid is geboden.’ 

Het zijn uitdagende tijden voor marketeers. Het (online) publiek is in deze tijd wel gevoelig voor authentieke boodschappen die een snaar raken.

De rol van social media is tijdens coronatijd enorm toegenomen, zal dit ook zo blijven in het post-coronatijdperk?
‘Ik denk dat het weer wat meer zal afvlakken, maar sommige nieuwe gebruiken (zoals meer live gaan, meer vanuit huis doen) zal niet zomaar verdwijnen. Social media is wel nog zwaarder gaan wegen, en ik denk dat je zelfs kunt concluderen dat er meer echte behoefte aan was. Dus wellicht dat de rol van social media vooral toeneemt bij de partijen die het voor corona niet veel gebruikten, en de social impact door corona zijn gaan beseffen.’
 

Hebben The Best Social Awards aan waarde gewonnen in de afgelopen periode?
‘Dat denk ik zeker. Dat zagen we ook wel in de hoeveelheid aandacht. Onze bezoekersaantallen waren nog nooit zo hoog en we kregen een recordaantal stemmen (244.000). Ik denk zeker dat men altijd behoefte aan duiding heeft en creatieve inspiratie van onze awards ook in deze tijd cruciaal is. Zelf vinden we ook dat het eens te meer duidelijk is geworden dat social media, met al haar creators en creativiteit, een plek is om te vieren.’
 

Wat is in jullie optiek de grootste uitdaging voor social media, en dan ook m.b.t. marketing, de komende maanden?
‘Ik denk dat veel bedrijven nu bezig zijn met overleven en of aanpassen aan deze tijd. Dan schiet social marketing er snel bij in. De uitdaging wordt dus om weer creatief te durven zijn en risico’s te durven nemen.’
 

Hoe ziet de wereld er over 5 maanden uit als je social en marketing daarin leidend laat zijn?

‘Nog steeds meer livestreams, nog meer TikTok, meer vanuit huis en meer diepgang. Maar denk ook dat we voor het eerst weer behoefte gaan hebben aan nog meer offline. Nu hadden we social nog nodig voor verbinding met vrienden, familie en collega’s. Straks zullen we vooral weer even rust willen, denk ik. En dat mag ook wel. Ga ik zelf ook doen na de The Best Social Awards.’

Fotocredit: Kirsten van Santen.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken