[interview] Google: 'onze schaal vereist enorme verantwoordelijkheid'
- Online
- 29 mei 2020 @ 09:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Big data
- 29 mei 2020 @ 09:02
- Peter van Woensel Kooy
Negen van de submerken van Google hebben ruim een miljard gebruikers per jaar. Hoe vaart deze invloedrijke 'techreus' in de huidige turbulente tijden? Exclusief interview met Diana van Roest, sales director bij Google Nederland.
Diana van Roest (foto) zegt fluitend door het leven te gaan, met een passie voor vrienden en familie, reizen, hardlopen en tennis, koken en theater. Na vijftien jaar marketing in de internationale hotellerie is zij een jaar geleden overgestapt naar Google, om samen met de Nederlandse reisindustrie te werken aan partnerships die bijdragen aan het realiseren van strategische bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Dat gebeurt veelal door middel van digitale marketing transformatie. Inmiddels is zij de eerste Nederlandse vrouwelijke Director bij Google Nederland.
De marketing discipline heeft daarbij haar speciale voorliefde. 'Het begrijpen van het telkens veranderende klant- en consumentengedrag en op basis daarvan langdurig waarde creëren voor bedrijven is voor mij het hart van marketing. Het is essentieel voor iedere directie om dit hoog op de agenda te hebben, de juiste teams te bouwen en visies aan te scherpen. Ik word er heel gelukkig van als ik daaraan kan bijdragen, voor Google en haar partners', stelt Van Roest.
Wat voor effecten heeft de pandemie op jullie bedrijf? Meer traffic, andere zoekopdrachten?
'Op vele fronten zie we effecten. Twee voorbeelden:
1. De afgelopen weken zagen we dat Google Meet, de oplossing voor videoconferenties van G Suite, miljoenen mensen helpt verbonden te blijven. Ruim een week geleden hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt, met meer dan 2 miljoen nieuwe gebruikers die elke dag verbinding maken met Google Meet. Gebruikers besteden samen meer dan 2 miljard minuten op Meet - dat is meer dan 3.800 jaar aan veilige vergaderingen op één dag.
2. Ook het online zoekgedrag laat duidelijke verschuivingen zien. Traditioneel staat het weer altijd in de toplijst van zoekopdrachten. Sinds 25 februari 2020 wordt er in Nederland echter meer gezocht naar informatie over het coronavirus dan naar het weer, bijvoorbeeld naar de symptomen, hoe het virus is ontstaan en wat de laatste status is met betrekking tot het aantal besmettingen. Maar daar komt nu weer verandering in: sinds Pasen is de interesse en het aantal zoekopdrachten voor het weer ongeveer gelijk gekomen met het aantal voor corona. Langzaamaan wordt het voor velen dus weer interessanter om naar het weer te zoeken dan naar corona-informatie.'
We lezen recent dat Google helpt bij strijd tegen corona, via een systeem dat een derde van de wereldbevolking kan monitoren. Licht graag toe.
'Door nauwe samenwerking met ontwikkelaars, overheden en zorgverleners hopen we de kracht van technologie te benutten om landen over de hele wereld te helpen de verspreiding van het coronavirus te vertragen en de terugkeer van het dagelijks leven te versnellen.
Google en Apple zijn een samenwerking aangegaan om het gebruik van Bluetooth-technologie mogelijk te maken om overheden en gezondheidsinstanties te helpen de verspreiding van het virus te verminderen, waarbij de privacy en veiligheid van gebruikers centraal staan in het ontwerp.
Omdat het virus kan worden overgedragen door de nabijheid van besmette personen, hebben gezondheidsorganisaties contact tracing geïdentificeerd als een waardevol hulpmiddel om de verspreiding ervan te helpen beheersen. Privacy, transparantie en toestemming van gebruikers zijn hierbij van het grootste belang en we kijken ernaar uit om deze functionaliteit te bouwen in overleg met geïnteresseerde belanghebbenden.'
Kun je wat algemene cijfers over Google delen, om een beeld te krijgen van de marktpositie in Nederland en mondiaal?
'Wereldwijd zijn er negen producten met meer dan een miljard gebruikers: Search, YouTube, Maps, Chrome, Android, Play Store, Gmail, Drive en Foto’s.
YouTube wordt bijvoorbeeld elke maand door meer dan 2 miljard ingelogde gebruikers bezocht. Elke dag wordt er meer dan een miljard uur aan video's bekeken en wordt er per minuut zo’n 500 uur aan video geupload. We maken jaarlijks bekend welke video’s in Nederland het best bekeken worden. In 2019 keken we naar een breed scala aan video’s op YouTube, maar één ding had de top 10 gemeen: alles kwam uit Nederland. Bij de lijst met muziekvideo’s waren acht van de tien liedjes van Nederlandse bodem. Wat opviel aan de top 10 van best bekeken YouTube-video’s was ook het relatief grote aantal traditionele media in de lijst. Onder meer PowNed, RTL Nieuws, NOS Jeugdjournaal en Ziggo Sport stonden in de top 10 van 2019.'
Intussen gaan de innovaties ook bij Google door, zoals Live View bij Maps (AR) en ontwikkeling Tijdlijn op maps. Kun je meer innovaties melden?
'Op dit moment ligt onze primaire focus op het helpen van gebruikers, bedrijven en overheidsinstanties met navigeren in deze onzekere tijden. Dagelijks worden er nieuwe initiatieven op dit vlak ontplooid, van online trainingen voor het MKB tot de publicatie van rapporten om inzicht te geven in wat er is veranderd als reactie op het social distancing beleid, waarbij geaggregeerde, geanonimiseerde gegevens worden gebruikt om trends in bewegingen binnen gemeenschappen in kaart te brengen.
Tegelijkertijd gaan ook andere innovaties gewoon door en worden er nieuwe diensten en producten geïntroduceerd. Zo hebben we bijvoorbeeld de afgelopen weken onder meer TalkBack brailletoetsenbord geïntroduceerd, een nieuw virtueel brailletoetsenbord dat rechtstreeks in Android is geïntegreerd. Binnen producten blijven we ook vernieuwen, zoals Google Maps waarin je nu de snelheidslimieten kunt zien, en de Google’s Art & Culture app, die sinds kort onder andere Art Transfer biedt (selfies en foto’s transformeren in een bekend kunstwerk, red.).
Ondertussen ontwikkelen we ook onze dienstverlening verder. Zo hebben we in Nederland samen met Bureau Jeugd & Media en Safer Internet Centre onlangs De InternetHelden geïntroduceerd, een lesprogramma voor docenten, ouders en scholieren tussen de 12 en 15 jaar over digitaal burgerschap en veiligheid online.'
Waarom zouden marketeers met jullie zaken willen doen, met andere woorden wat kan Google Nederland voor merken betekenen?
'Op dit moment is het het belangrijkste dat bedrijven de middelen hebben die nodig zijn om deze onzekere tijd te doorstaan en we willen ze daarbij zoveel mogelijk helpen. We bieden voor bedrijven hulp over een aantal assen, namelijk financieel, met hulpmiddelen zoals Meet, met trainingen over online marketing en digitaal werken en met tips en consumenteninzichten.
In deze tijd is het belangrijker dan ooit om je online zichtbaarheid op orde te hebben en alternatieve manieren te zoeken om met je klant in contact te blijven. Daar kunnen we bij helpen, niet alleen op advertentie vlak maar bijvoorbeeld ook met onze Digitale Werkplaats trainingen, met Google My Business en bijvoorbeeld ook door de mogelijkheid te bieden voor winkels en restaurants om in Google Maps zaken als bezorging, afhalen, aangepaste winkeltijden et cetera snel aan te passen. Daarnaast hebben we voor MKB's wereldwijd $340 miljoen aan Ads Credits beschikbaar gesteld. Die worden geleverd aan alle wereldwijde kleine en middelgrote actieve adverteerders (die in het afgelopen jaar hebben geadverteerd, red.). Adverteerders ontvangen een melding in hun Google Ads-account om hen te informeren over het advertentietegoed dat ze kunnen inzetten om hun zichtbaarheid te vergroten en om contact te leggen met klanten.'
Er wordt wel gezegd dat “techreuzen” -The Big 9- te veel macht krijgen. Mee eens? Hoe blijft Google verantwoord ondernemen?
'Negen van onze producten en diensten hebben meer dan een miljard gebruikers per jaar. Die schaal brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee - niet alleen om het juiste te doen, maar om dingen te doen die er werkelijk toe doen. We weten ook dat veel mensen en bedrijven afhankelijk zijn van het internet om de kost te verdienen. We slagen alleen als anderen slagen.
Onze producten en innovaties moeten een positieve impact hebben op de wereld, of het nu gaat om mensen die onze diensten in hun dagelijks leven gebruiken, kleine bedrijven die ze gebruiken om nieuwe klanten te vinden, of nieuwsuitgevers die willen slagen in dit digitale tijdperk.
We weten bijvoorbeeld dat A.I. een aanzienlijke invloed heeft op de samenleving en hebben daarom een reeks principes ontwikkeld om onze innovaties te begeleiden - ze testen op veiligheid, algoritmen vermijden die een oneerlijke vooringenomenheid veroorzaken en schadelijke of beledigende toepassingen beperken.
We kunnen het alleen goed doen als consumenten ons vertrouwen. Dat vertrouwen is gebaseerd op drie dingen:
1. mensen toegang geven tot hoogwaardige informatie,
2. hun privacy beschermen, en
3. ze online te beschermen.'
Hebben jullie nog spannende dingen voor einde jaar op stapel staan?
'Dat blijft natuurlijk nog even een verrassing, maar ook dit jaar 2020 kunnen gebruikers veel innovaties, nieuwe diensten en producten van ons verwachten. Zowel technologieën als klantbehoeften ontwikkelen en veranderen snel en we willen daarin blijvend vooroplopen. Je noemde zelf bijvoorbeeld al Live View in Maps; we zullen ook de komende maanden nieuwe mogelijkheden aan Live View toevoegen die je helpen om nog sneller je bestemming te bereiken.'
Werkt iedereen ook thuis bij Google momenteel? Gaat goed?
'De meeste mensen bij Google werken momenteel vanuit huis en dat gaat prima. Gezien we veel internationaal met collega’s en klanten samenwerken, werd er al veel gebruik gemaakt van Google Meet en dat is alleen maar toegenomen. Maar er is ook ruimte voor ontspanning, bijvoorbeeld door virtuele lunches met collega’s en fitness en wellbeing sessies met behulp van video.
In onze datacenters, zoals bijvoorbeeld het datacenter in Eemshaven, gaat het werk gewoon door. De datacenters zijn wereldwijd volledig operationeel en dat is een van de onderdelen waarvoor mensen wel nog steeds hands-on moeten werken. Onze primaire focus is om altijd de veiligheid van onze werknemers te waarborgen met behoud van alle services aan al onze klanten.'
Hoe blijf jij geïnspireerd en fit deze maanden? Leuke tips voor andere marketeers?
'Het is heerlijk om de bespaarde twee uur reistijd per dag te gebruiken om mijn tien kilometer makkelijker te gaan lopen. Ik geniet volop van mijn rondje door het Utrechtse Maximapark met de running-app, een uurtje op de crosstrainer en wandelend door de buurt. Meer buiten bewegen helpt me observeren, zet me aan het denken en leidt tot nieuwe ideeën.
Ik dacht dat ik zeeën van tijd zou hebben om meer te lezen, meer podcasts te beluisteren, meer te discussiëren... het tegendeel is waar. Onze klanten en partners hebben nu meer dan ooit behoefte aan samenwerking, onze inzichten en oplossingen om bij te dragen aan de acute disruptie waarin hun bedrijf vaak terecht is gekomen. Het is een geweldig gevoel als onze teams daaraan kunnen bijdragen.'
Nog ander 'hot' Google nieuws dat je wilt delen?
'Marketeers, gebruik de gratis Google tools om consumentengedrag te begrijpen en nieuwe vaardigheden te leren! Er is nog zoveel onbenut. Mijn persoonlijke top 4:
1. Check onze speciale Coronavirus Search trends pagina met informatie over hoe Nederlanders zoeken in relatie tot het coronavirus. Of ga zelf aan de slag met Google Trends: een krachtige tool die helpt de gegevens te vinden die je nodig hebt om door de huidige disrupties voor je bedrijf te navigeren.
2. Google Academy on Air (leren vanuit huis) - video series, gehost door experts
3. Think with Google Benelux: tips, tools en consumenteninzichten
4. Google’s Digitale werkplaats online: Webinars en online coaching voor mkb’ers en zzp’ers'
OK, dank je wel.
tekst: Peter van Woensel Kooy
Diana van Roest, sales director bij Google Nederland
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- YouTube
- producten
- merk
- big data
- digital
- Foto’s
- Search
- Play Store
- gebruikers
- Gmail
- Maps
- miljard
- Drive
- Chrome
- diensten
- Android
- privacy
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing