Tim van der Bilt (Maze-One): ‘Amazon is een bedrijf van de lange adem’
- Online
- 13 mei 2020 @ 09:32
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - E-commerce
- 13 mei 2020 @ 09:32
- Lucas Boon
Maze-One helpt merken zichtbaar te zijn op Amazon. Tim van der Bilt (oprichter) schijnt zijn licht op de populariteit van het internationale e-commercebedrijf, de komst naar Nederland en waarom zijn bureau juist nu een positieve tijd beleeft.
Amazon werd opgericht in 1994 en is een van de eerste bedrijven die producten via internet verkoopt. Het hoofdkantoor staat in Seattle en sinds maart dit jaar is de webwinkel ook in Nederland gevestigd. In vergelijking met andere webwinkels staat Amazon met name bekend om het brede aanbod. Waar bijvoorbeeld Coolblue focust op elektronica en Zalando op kleding, biedt Amazon producten variërend van levensmiddelen tot woonaccessoires. Het mag geen verrassing heten dat Van der Bilt te spreken is over Amazon. Met zijn bedrijf Maze-One helpt hij vanuit kantoren in Amsterdam, Kopenhagen, Londen en Madrid internationale bedrijven die gevonden willen worden op de goedbezochte website amazon.com. ‘Als je als merk wilt dat je product online gezien wordt, kom je al gauw bij Amazon terecht. Producten zijn op deze website het best vindbaar en meest herkenbaar, nog meer dan op Google. En het aanbod is enorm: met 200 distributiecentra wereldwijd is Amazon in schaal en efficiëntie de grootste. Consumenten zijn inmiddels gewend om hier hun boodschappen te doen en door de coronacrisis neemt het aantal consumenten dat producten online koopt alleen maar toe’, vertelt hij enthousiast.
Tweede plek
Overigens is van dit succes in Nederland nog weinig te merken. Amazon zette in maart dit jaar voet op Nederlandse bodem, maar de introductie is minder sterk dan verwacht, stelt Van der Bilt. 'Bol.com blijft heer en meester in Nederland en zal die positie niet zo gauw afstaan. Ook in landen als Japan en Frankrijk moet Amazon genoegen nemen met een tweede plek, vanwege respectievelijk Rakuten en Cdiscount. Amazon is een bedrijf van de lange adem, maar voordat ze hier de grootste zijn moet er wel nog wat water door de Rijn. De tijd zal het leren, ook met het oog op corona.’
Maar crisis of niet, e-commerce levert altijd en Amazon blijft dus gewild. Van der Bilt ondervindt met Maze-One dan ook geen last van de pandemie, integendeel. Hij is drukker dan ooit. Zo maakte Maze-One recent bekend samen te werken met grote retail-partijen als Philips Hue, HG en PPG. De merken van deze bedrijven zijn nu dus te vinden op Amazon en Maze-One helpt hen daarbij. ‘Zij kunnen hun producten gewoon blijven leveren. Wij zetten hun online winkels op en zorgen ervoor dat de producten er mooi bijstaan en in de distributienetwerken van Amazon terechtkomen.’ Ook won Maze-One onlangs de pitch van BSH Huishoudapparaten. 'Zij zochten een bureau dat kan helpen met hun marketplaces en eigenlijk zijn wij in Nederland als enige partij daar echt in gespecialiseerd. Ook huishoudapparaten worden steeds meer online gekocht en zij zochten ondersteuning in de customer journey.’
Wrang
De beurskoers van Amazon staat op het moment all time high, aldus Van der Bilt. ‘Het bedrijf heeft sinds uitbreken van corona 100.000 nieuwe mensen aangenomen, simpelweg omdat door corona mensen nog meer thuiswinkelen. Amazon kan de vraag van producten bijna niet aan: er is een enorme vraag naar levensmiddelen en gezondheidsproducten. Het voelt wrang, dat Amazon succes behaalt uit zoiets negatiefs als corona. Maar je zal op dit moment maar in Madrid wonen en de deur niet uitkunnen. Dan ben je blij dat Amazon er is. Ze leveren zelfs puzzels, om je dag mee door te komen. En ja, daardoor blijven wij als Maze-One ook lekker doorgroeien.’
Kent Amazon ook nog minpunten? Van der Bilt: ‘Ja, natuurlijk. Een merk als Nike is daar bijvoorbeeld niet meer te vinden. Dat zag ineens zijn nieuwste collectie sportschoenen op Amazon staan, voor een veel lagere prijs dan op zijn eigen verkoopkanalen. Dat is waar wij als Maze-One bedrijven dus ook in adviseren: sluit goede contracten af.’
Toekomst
Tot slot werpt Van der Bilt een blik in de onzekere toekomst van e-commerce. 'Ik verwacht dat Amazon in het westen van de wereld de dominante speler wordt met een breed scala aan diensten, zoals content, advertising en gaming. Op het vlak van e-commerce zal het nog meer diensten integreren. Voor andere bedrijven wordt het lastig om die grote schaal bij te houden.’ En hoe staat Maze-One ervoor in 2021? ‘Dan hebben we kantoren in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland en behoren we tot de top van Europese Amazon-bureaus’, zo besluit hij.
Dit artikel verscheen eerder in MT20.08.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing