Bol.com: 7 miljoen artikelen niet in doos

Bol.com: 7 miljoen artikelen niet in doos
  • Online
  • 11 jun 2020 @ 09:57
  • 14524 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Bol.com gaat dit jaar tweemaal zoveel artikelen versturen zonder kartonnen verzenddoos ten opzichte van vorig jaar en brengt het daarmee de eigen CO2-uitstoot verder terug.

Het online platform begon in 2019 met het schrappen van de herkenbare doos bij 3,5 miljoen artikelen. In 2020 worden naar verwachting 7 miljoen artikelen niet meer ingepakt voor verzending. Alleen wanneer het echt noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de bescherming van het artikel, pakt bol.com een artikel zo duurzaam mogelijk in. Momenteel is ongeveer 20 procent van de totale CO2-uitstoot van bol.com afkomstig van verpakkingen.

Bol.com bespaart fors op verpakkingsmateriaal

‘Uit het oogpunt van duurzaamheid willen we geen onnodige verpakkingen verzenden,’ legt Jori Ebskamp, MVO-lead bij bol.com, uit. ‘En hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal dat er in die kartonnen dozen gaat. Daarom zijn we in 2019 begonnen met het niet meer inpakken van artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers. De eigen verpakking van deze artikelen is stevig genoeg voor het transport vanaf ons magazijn tot aan de voordeur van de klant. Daar plakken we alleen nog een verzendlabel op.’

Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat de directe voetafdruk wordt teruggebracht tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket. Door het zoveel mogelijk schrappen van de verzenddoos komt deze ambitie volgens het bedrijf weer een stap dichterbij.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken