Diamantjuwelier Baunat opent virtuele showroom

Diamantjuwelier Baunat opent virtuele showroom
  • Online
  • 9 jun 2020 @ 10:54
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantMarketing

Nu het voor sommige klanten niet meer vanzelfsprekend is om langs een showroom te kunnen komen, biedt diamantjuwelier Baunat haar klanten sinds kort ook de mogelijkheid tot een virtueel bezoek.

Zij kunnen online een afspraak maken en krijgen vervolgens een link toegestuurd waarmee ze op het afgesproken tijdstip in kunnen loggen op een HD beeldgesprek met een verkoopmedewerker in een taal naar keuze. Tijdens het virtuele showroomgesprek krijgt de klant persoonlijk advies van een  ervaren verkoper die de sieraden ook real life kan tonen door ze o.a. zelf ook te dragen voor de camera.

'Onze ervaring inmiddels is dat deze manier van virtueel verkopen heel goed werkt. Het is toch enigszins persoonlijk ten tijde van de coronacrisis. En van de sieraden is beter een voorstelling te maken als deze real  life aan de hand of om de nek getoond worden dan wanneer je een product enkel online ziet. Naast de virtuele  showroomgesprekken bieden we ook weer fysieke showroomgesprekken aan in onder andere Amsterdam,  Antwerpen en Düsseldorf, uiteraard volgens de regels van het nieuwe normaal', aldus Steven Boelens  mede-oprichter van Baunat.

Veranderend gedrag
Baunat, een van oorsprong Antwerpse online diamantjuwelier, ziet het consumentengedrag in Nederland in  rap tempo veranderen. Met het grootste gemak en het volste vertrouwen bestellen Nederlanders kostbare  diamanten sieraden online die vervolgens, via verzekerde verzending, rechtstreeks naar hun huisadres  worden verstuurd. Daaruit blijkt dat Nederlanders vertrouwen hebben in een Digitally Native Vertical Brand (DNVB*, red.) als Baunat. 'Het leuke is dat we ook nu weer zien dat Nederlanders heel makkelijk het concept van onze virtuele showroom omarmen, daaruit blijkt maar weer hoe digitaal we inmiddels georiënteerd zijn' , aldus Olivia Smulders, countrymanager Baunat Nederland, 'Ook als het gaat om smartphone sales zien  we dat Nederland een van de voorlopers is.'

Consument van nu
Bij het online kopen van een kostbaar product verwacht de consument dat er uitstekende klantenservice geleverd wordt, snelle levering, de mogelijkheid tot retourneren en bovenal een eerlijke prijs/kwaliteit. Het is de DNVB filosofie die naadloos aansluit op de bedrijfsfilosofie van Baunat. 'Klanten worden steeds behendiger in het vergelijken van aanbieders en het achterhalen van informatie, bijvoorbeeld over  diamantkwaliteit. Daarbij kan een onafhankelijk platform zoals Trustpilot het vertrouwen creëren  dat nodig is voor een online aankoop. DNVB’s spelen in op de consument van nu. Doordat we digitaal  native en daardoor wendbaar zijn was het voor ons relatief makkelijk bij te sturen op het moment dat  corona uitbrak. Zo is de virtuele showroom als extra verkoopkanaal ontstaan', aldus Boelens. 
(PvWK)

*) toelichting
DNVB: Digitally Native Vertical Brand
DNVB’s zijn bedrijven die online gestart zijn (digitally native) maar tegelijkertijd de volledige controle hebben over het proces van fabriek tot consument (verticale integratie). Hierdoor worden allerlei onnodige schakels uit het productieproces achterwege gelaten en wordt direct, online, aan de consument geleverd. Voor de consument betekent dit vooral transparantie in het productieproces, goede service en bovenal financieel voordeel. Baunat is als DNVB het enige online juwelenmerk dat zich op deze niche binnen de niche van het online verkopen van diamantjuwelen richt. Binnen Nederland zijn andere bekende 
DNVB’s het Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate, het Britse matrassenmerk Simba,het Franse gymschoenenmerk Veja en het Amerikaanse Tesla.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken