Pandemie: vaker online winkelen: veiliger en makkelijk
- Online
- 21 okt 2020 @ 10:46
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Webwinkel
- 21 okt 2020 @ 10:46
- Sjaak Hoogkamer
Hoe is het online shopgedrag van Nederlanders veranderd? Uit onderzoek van Sortlist blijkt dat de helft van de Nederlandse consumenten vaker online winkelt dan voor het begin van de pandemie. Ook ouderen shoppen steeds vaker digitaal.
Belangrijkste bevindingen van de studie
• Nederlanders omarmen online winkelen in grote aantallen, ongeacht de leeftijd.
• Voor alle generaties is comfort de belangrijkste reden om online te winkelen.
• Voor de oudere generatie is het verminderde gezondheidsrisico een belangrijke reden om online te winkelen.
• Nederlanders winkelen het liefst op online markten, zoals Amazon of Zalando.
• Online winkelen wordt steeds meer een multi-channel-ervaring, ongeacht de leeftijd.
Online shoppen in volle gang
Sinds de uitbraak van de pandemie in Nederland is online winkelen in volle gang. Hoewel het aantal mensen dat iets koopt in wezen ongewijzigd is gebleven, zegt 44,9% van de mensen nu vaker online te winkelen. Driekwart van de mensen zegt dat comfort de belangrijkste reden is om online te winkelen, wanneer ze hiertoe niet worden gedwongen door coronamaatregelen.
3 van de 4 online shoppers geven aan dat ze graag op het internet winkelen omdat het gemakkelijk is. De helft van alle respondenten zegt dat een groter aanbod van producten en speciale aanbiedingen hen ook motiveert om online te shoppen. Een derde van de 54-plussers zegt dat het lagere gezondheidsrisico dat gepaard gaat met online winkelen voor hen belangrijk is.
Oudere generaties omarmen online winkelen
De opvallende trend onder de oudere generaties is dat ze online superfit zijn. Ze weten hoe ze online moeten winkelen en doen dat vaak - zelfs via hun telefoon. Van de oudere generatie heeft zelfs een op de drie iets gekocht via een webwinkel. Een derde is geïnteresseerd in het uitproberen ervan. Een overweldigende meerderheid zegt echter dat ze het leuk vinden om naar de winkels te gaan en bezoeken daarom liever de fysieke winkel als dat mogelijk is..
Het volledige onderzoek is hier te lezen: Trends in online winkelen en e-commerce bij de Nederlandse consument
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing