Versnelde groei e-commerce vergt versnelde aanpassingen

Versnelde groei e-commerce vergt versnelde aanpassingen
  • Online
  • 29 okt 2020 @ 09:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

De coronacrisis heeft de groei van e-commerce versneld. Er kwamen vele honderdduizenden webshoppers bij, Nederlanders die al online kochten zijn dat meer gaan doen en ook bedrijven bestellen meer en meer op internet.

Zo worden klanten, b2c en b2b, eerder digitaal volwassen en stijgt hun verwachtingsniveau. De acceleratie van de groei vergt versnelde aanpassingen van de markt, constateren de experts van ShoppingTomorrow. Vandaag werd hun nieuwe boek gepresenteerd op ShoppingToday: The Next Chapter – Versneld vooruit. Dat krijgt een vervolg met de eerste Bluepaper Bootcamp.

In het achtste onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow hebben 520 experts zich in 17 expertgroepen (vaak virtueel) gebogen over de toekomst van e-commerce, een toekomst die sneller dichterbij is gekomen door COVID-19.

Het ‘nieuwe normaal’ dwingt organisaties om digitaal vaart te maken, meer nog dan al nodig was.

Visual commerce en het belang van data

Hoewel mensen voor advies nog het liefst naar fysieke winkels gaan, zo bleek uit het recente GfK Consumentenonderzoek in opdracht van ShoppingTomorrow, zijn ze door de bewegingsbeperkingen meer digitaal gaan shoppen. Klanten willen zien wat ze daar kopen, een gegeven waar webwinkeliers op in kunnen spelen, beschrijven de experts in een bluepaper over visual commerce. Ook willen klanten graag persoonlijk worden bediend, wat mogelijk is door data te verzamelen en slim in te zetten. De zoektocht naar de juiste balans tussen klantvriendelijkheid en privacy komt in de bluepapers uitgebreid aan bod, net als de architectuur om klantbetrokkenheid te bevorderen.

Lokale kansen

Behalve aan digitale winkels heeft de coronacrisis ook aan lokale winkels nieuwe, misschien onvermoede kansen gegeven. Kansen die winkeliers kunnen aangrijpen door gezamenlijke pakketpunten of lokale retailplatformen op te zetten, klantgericht te zijn op basis van verzamelde insights en misschien wel door robots een entree te laten maken op hun winkelvloer. Ondertussen zien we in de binnensteden de eerste succesvolle voorbeelden van stille, schone en gebundelde stadslogistiek, waarbij verschillende stakeholders samenwerken.

Voice en marketplaces

De expertgroep over voice en interactieve dialoog adviseert bedrijven dringend om nu aan de slag te gaan met spraaktechnologie en individuele klantinteractie. De nieuwe interface zorgt volgens de experts voor de volgende revolutie in digital commerce. ‘Wie daar nu niet aan werkt, mist later vaardigheden om op hyperpersoonlijke wijze met consumenten te interacteren en wordt afhankelijk van platformen,’ stellen zij.

Bluepapers als download beschikbaar

De bluepapers van de 17 expertgroepen zijn vanaf vandaag gratis te downloaden op www.shoppingtomorrow.nl.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken