Thom Ligthart (Amstel) over digitale VVAL: 'Dit draagt sterk bij aan de perceptie merk'

Thom Ligthart (Amstel) over digitale VVAL: 'Dit draagt sterk bij aan de perceptie merk'
  • Online
  • 24 jan 2021 @ 23:14
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Activatie

De Vrienden van Amstel Live moest door corona noodgedwongen online. Gekke gewaarwording natuurlijk, want hoe breng je digitaal hetzelfde gevoel over van een vol Ahoy? Over die uitdaging spreken we met marketing manager Thom Ligthart van Amstel.

Voor het eerst in het 23-jarig bestaan moest VVAL digitaal. Noodgedwongen, want door alle Covid maatregelen kon er geen publiek in Ahoy worden toegelaten. Dat heeft twintig topartiesten er niet van weerhouden om elkaar tóch op gepaste afstand op te zoeken om Nederland te trakteren op een muzikaal hart onder de riem.

Uitgegaan van een gemiddelde van 2,3 per huishouden hebben er naar schatting zo'n 1,7 miljoen mensen naar de show gekeken.

650.000 mensen hadden via de Amstelsite een gratis kaartje op zak, meldde de organisatie. In totaal liep dat bij aanvang van de show nog flink op tot 750.000, op verschillende apparaten zoals tv's, smartphones en tablets werd ingelogd. Uitgegaan van een gemiddelde van 2,3 per huishouden hebben er naar schatting zo'n 1,7 miljoen mensen naar de show gekeken. In binnen- én buitenland want er is vanuit 100 landen ingelogd. Ook opvallend is de kijkduur: door het overgrote deel is De Vrienden van Amstel Live vanaf het begin tot aan sluitingstijd gekeken.

Wat een geweldig digitaal succes. Dit wordt uiteraard een vast onderdeel van VVAL?

Ligthart: ‘Er gaat niets boven een avond in een bomvol en kolkend Ahoy, met livemuziek, gezelligheid en een lekker getapt biertje. Daar verlangen we allemaal naar terug en zal ook niet veranderen. Dit succes heeft ons natuurlijk wel laten zien dat er ook digitaal grote vraag is naar kwalitatieve VVAL content. Dat biedt mogelijkheden voor de toekomst en dat gaan we natuurlijk verder onderzoeken.’

We kunnen ons voorstellen dat je de reeks voortaan digitaal afsluit met een online stream van de laatste avond en dat iedereen dan wel betaalt? Dus als nieuw verdienmodel?

‘Dat is inderdaad een van de mogelijkheden, op dit moment gaan we onderzoeken of we dit ook daadwerkelijk zullen doen en op welke manier.’

Hoe verklaar jezelf het succes van de streamuitzending?

‘Dat begint echt met het Vrienden van Amstel team, daar zit zoveel liefde en energie voor het evenement. Ook de artiesten hebben een sterke band met VVAL en vroegen ons direct: ‘We gaan toch wel iets doen?’ Als je met zo’n groep mag werken dan geeft dat natuurlijk al een vliegende start. Daarnaast zien we dat nog een aantal componenten die het succes heeft bepaald. De combinatie van een simpele, sympathieke en aantrekkelijke boodschap, een sterk communicatie & PR plan, een geweldige executie met een kwalitatieve livestream en mooie content en uiteraard timing in de huidige lockdown. Iedereen had behoefte aan een leuke avond, thuis in een kleine groep maar toch ook samen in de grootste online kroeg van Nederland.’

Welke marketing hebben jullie er op los gelaten?

‘Bij vrienden van Amstel is het altijd een combinatie: communicatie vanuit het merk en het evenement, van social media tot direct mailings. Daarnaast heeft PR een enorm grote rol gespeeld in aanloop naar de livestream op zaterdag. En hebben ook de artiesten, als ultieme ambassadeurs van het evenement, een sterke bijdrage geleverd aan de zichtbaarheid van het event.’

Hoeveel geld was ermee gemoeid- artiesten, uitzending, Ahoy – wellicht een benadering?

‘Over exacte bedragen doen wij geen uitspraken. Wat van belang is dat al onze leveranciers hun uiterste best hebben gedaan om de kosten laag te houden. Artiesten hebben zelfs volledig belangeloos meegedaan. Toch hebben wij natuurlijk een flinke investering gedaan om dit neer te zetten met een kwaliteit die iedereen van ons gewend is. We zien dit echt als een cadeau aan Nederland in deze lastige tijd. Juist in mindere tijden kun je laten zien wat die lange vriendschap waard is en daarom hebben we samen besloten deze editie gratis aan te bieden.’

Ik miste wel een grote band al la Di-rect of Kensington. Is dat bewust gedaan?

‘We proberen altijd een goede balans in de line-up van artiesten te zoeken in relatie tot het programma. Verder hebben we ook te maken met agenda’s van artiesten. Er zijn hierbij geen specifieke afwegingen gemaakt.’

Amstel scoort veel sympathie hiermee kan ik me voorstellen, hoe gaan jullie dit nog verzilveren?

‘Het primaire doel van Vrienden van Amstel Live is om de kernwaarden van Amstel tot uiting te brengen. Vriendschap, kwaliteit en gastvrijheid in optima forma. Dit jaar moest volledig op de schop door corona, maar vanuit veerkracht en creativiteit ontstaan juist mooie nieuwe activiteiten. Dit draagt sterk bij aan de perceptie van het merk en evenement en het moet uiteindelijk altijd leiden tot een hogere merkwaardering en daarmee een hogere koopintentie. Kortom: dat extra glas pils in de kroeg of een 6-pack Radler in de supermarkt.’

Editie 2022

Jaarlijks bezoeken meer dan 150.000 mensen De Vrienden van Amstel Live in Rotterdam Ahoy. Kaarten voor de reguliere shows van 2021 zijn inmiddels omgezet naar de nieuwe reeks die in januari 2022 zal plaatsvinden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken