Cookies nog geen dagelijkse kost marketeers

Cookies nog geen dagelijkse kost marketeers
  • Online
  • 3 feb 2021 @ 08:44
  • 15923 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Privacy

Een groot deel van de Nederlandse marketeers is niet proactief bezig met wetgeving rondom privacy en veiligheid bij het inzetten van online video. En dat terwijl 40% van hen aangeeft door corona meer met video te werken dan voorheen.

Dat is één van de meest opvallende conclusies uit de Online Video Monitor 2020 (OVM), een jaarlijks onderzoek naar de inzet van online video dat wordt gehouden door MarketResponse, in opdracht van Quadia.

Sinds de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) in 2016 werd vastgesteld, is het naleven van privacyregels belangrijker dan ooit. De OVM schetst een beeld van marketeers die toegeven dat hun organisaties nog niet goed op de hoogte zijn van regels rondom privacy, veiligheid en online dataopslag als het aankomt op gebruik van online video. Zo blijkt het naleven van de cookiewet nog lang niet altijd te gebeuren en is ook het nagaan van quitclaims niet vanzelfsprekend.

Cookiewet roept nog altijd vragen op

Een meerderheid van de marketeers (57%) zegt zich aan de cookiewetgeving te houden die al veel langer dan de AVG van kracht is. Toch is er nog steeds onduidelijkheid over de wet die websites verplicht toestemming te vragen om onder andere ‘tracking’ cookies te mogen plaatsen. Google en Facebook gebruiken dit bijvoorbeeld voor het genereren van advertenties. 29 procent van de respondenten weet niet of zijn of haar organisatie aan de wet voldoet, terwijl 13 procent weet dat het (nog) niet zo is.

Quitclaims blijven onbehandeld

Voor de publicatie van video’s waarin figuranten misschien ongevraagd in beeld zijn, heb je mogelijk een quitclaim nodig. Dit is een schriftelijke toestemming van de figurant om herkenbaar in beeld te zijn. 30 procent van de marketeers zegt dat hun organisaties niet met deze quitclaims bezig zijn. In werkelijkheid ligt dit percentage waarschijnlijk veel hoger: nog eens 36 procent zegt namelijk simpelweg niet te weten of het op de agenda staat.

Minder opslag op eigen kanalen

Er vindt ook een verschuiving plaats in de opslag van videoproducties. Video’s opslaan op een eigen platform wordt nog steeds het vaakst genoemd (55%). In 2019 sloeg 65 procent van de marketeers zijn video’s op een eigen platform op. In 2020 is dat nog maar 55 procent, waarbij YouTube (51%), online video platform (clouddiensten, 32%) en Vimeo (18%) allemaal groeiden in gebruik. Een mogelijke reden daarvoor is dat mensen door de pandemie meer thuiswerken. Veel opslag verplaatste daardoor naar externe platforms en de cloud, omdat die vaak beter beveiligd zijn dan een thuiswerkplek, en bovendien niet gelimiteerd zijn in opslag (zoals een harde schijf wel is).

Frank Schröder, Manager Marketing & Communicatie bij Quadia: ‘Je ziet in de OVM dat marketeers de waarde van online video goed kennen. Zo zeggen zij dat video het communicatiemiddel van de toekomst is voor hun bedrijf en dat ze video veel vaker inzetten voor onder andere webinars en e-learning. Met een groeiende inzet van online video wordt ook het privacy-aspect natuurlijk nog belangrijker. Het is opvallend dat zoveel marketeers nog niet helemaal op de hoogte lijken van de geldende wetgeving, zoals je ziet in de cijfers over cookies en quitclaims.’

Het volledige rapport kun je via deze link downloaden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken