MeMo² ziet potentie Clubhouse

MeMo² ziet potentie Clubhouse
  • Online
  • 4 mrt 2021 @ 05:59
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Social media

1.052.000 Nederlanders gebruiken Clubhouse (MeMo², februari 2021). Met een maandbereik van meer dan 8% zijn met name de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle Clubhouse adoptie.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de Clubhouse consumptie en het luisteren naar content in Clubhouse rooms (02/03/2020, MeMo²).

Het audio platform Clubhouse is dé nieuwe social mediasensatie. Tenminste, als we de overweldigende hype rondom de app (die op dit moment alleen nog voor iPhone beschikbaar is en het meest weg heeft van een interactieve podcast met toegevoegde social media elementen) moeten geloven. Media, merken, influencers, creatieven, goeroes en ondernemers, iedereen vindt er wat van.

Is het succes van Clubhouse deze hype eromheen of verzamelt zich er nu al een serieuze community op het platform?

MeMo² onderzocht Clubhouse-gebruik onder Nederlanders. Volgens het bureau de eerste echte indicatie of er een serieuze nieuwe speler in social medialandschap is opgestaan.

Meer dan 1 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder (8%) geven aan Clubhouse te gebruiken (MeMo², februari 2021). 5% van de Nederlanders zegt wekelijks actief te zijn en 2% is dagelijks al met de app in de weer. Wat de data ook laat zien is dat Clubhouse het meest populair onder jonge mannen is.

Robin Wallaart, Strategy Consultant bij MeMo²: ‘Wil je als merk weten onder welke groep Nederlanders je op dit moment de grootste kans op culturele relevantie hebt? Mannen tussen de 25 en 34. Van alle onderzochte doelgroepen zijn dit de grootste early adapters. De vraag is natuurlijk of Clubhouse deze explosieve groei weet vast te houden en Nederland definitief weet te overtuigen, of dat iedereen de app alleen een keer of wat aan het proberen is.’

‘Het succes van merken en de advertentiemogelijkheden binnen Clubhouse wordt nu met name besproken in de rooms zelf. Daarin is men hard op zoeken naar een businessmodel en wordt vol verwachting gekeken naar de eerste cases. De groei van Clubhouse-consumptie neemt in korte tijd dergelijke proporties aan dat we binnenkort de eerste effect onderzoeken in Nederland verwachten te publiceren,’ voegt Coen Kempen, Global Head of Strategy MeMo² toe.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken