Onderzoek: helft online aankopen via marktplaatsen

- Online
- 18 mrt 2021 @ 00:01
- 23471 x gelezen
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekE-commerce
- 18 mrt 2021 @ 00:01
- 23471 x gelezen
- Lucas Boon
Meer dan de helft (54%) van nieuwe online productaankopen door Nederlanders wordt via marktplaatsen gedaan. Dit betekent dat minder dan de helft van de online aankopen bij webwinkels plaatsvindt.
Dit en meer blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.
Het totale marktaandeel van online marktplaatsen voor de aankoop van nieuwe producten bedraagt 54%. Binnen de productcategorie films, muziek en boeken (80%) worden de meeste online aankopen via marktplaatsen gedaan. Voor de categorieën sport/spel/hobby en elektronica bedragen de aandelen respectievelijk 65% en 63%. Binnen de categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten (26%) wordt het minst besteld via online marktplaatsen.
Bol.com populairst
Van alle typen marktplaatsen zijn online warenhuizen het populairst: van alle online shoppers heeft 94% hier weleens iets gekocht. De populairste zijn Bol.com (87%), Wehkamp (39%), AliExpress (39%), Blokker (32%) en Amazon (27%). Online marktplaatsen voor advertenties en veilingen (63%), fashion (53%) en deals en aanbiedingen (49%) volgen op aanzienlijke afstand van online warenhuizen.
Online shoppers kiezen hun marktplaatsen voornamelijk uit op basis van de grootte van het aanbod (28%). Andere doorslaggevende factoren zijn lagere prijzen (23%), hogere mate van betrouwbaarheid (22%), makkelijker in gebruik (22%) en goede bezorgopties (21%). Minder belangrijk in het keuzeproces zijn de informatievoorziening (3%), garantievoorwaarden (3%) en kwaliteit van de producten (3%).
Voor dit onderzoek zijn in totaal 6.936 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd die in de afgelopen drie maanden producten of diensten via het internet hebben gekocht. Meer bij Multiscope.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Blue Field Agency: 'De CMO wordt een... 17-05-2022
- Markteffect en Bitvavo : Hoe win je... 16-05-2022
- 10 jaar Talpa Social: hoe content... 13-05-2022
- Musk zet overname Twitter op pauze13-05-2022
- Traffic Today: 'Praktijkvoorbeelden... 13-05-2022
- Mijn Marketing: Marthijn van... 13-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day