Lalaland krijgt injectie uit Googles Startups Black Founders Fund

Lalaland krijgt injectie uit Googles Startups Black Founders Fund
  • Online
  • 7 jun 2021 @ 11:30
  • 12649 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenWeb

Lalaland is één van de 30 start-ups wereldwijd die door Google is geselecteerd voor financiering uit het Google for Startups Black Founders Fund. Lalaland is de enige Nederlandse onderneming die €350.000 krijgt, waarvan €100.000 in cash.

Deze fashion startup creëert levensechte digitale modellen voor fashion e-commerce platforms en mode-industrie door middel van kunstmatige intelligentie. Onlineshoppers kunnen dat model op hun unieke, persoonlijke lichaamsvormen selecteren door huidskleur, maat en leeftijd aan te passen.

Community
Lalaland moest strijden tegen 800 genomineerde startups uit 18 landen. Uiteindelijk werd de Amsterdamse IT-ondernemer Michael Musandu samen met 29 andere oprichters van innovatieve bedrijven door Google geselecteerd voor financiering uit het Black Founders Fund. 'Deze inspirerende, snelgroeiende startups pakken wereldwijde uitdagingen aan, zoals toegang tot gezondheidszorg, financiële inclusie, energie en onderwijs, en innoveren in de meest concurrerende industrieën, van hardware ontwerp en reclame tot gegevens- en risicobeheer', stelt Mariama Boumanjal, Startup Partner Manager van Google.

Inclusiviteit
De verkregen steun van het Google for Startups Black Founders Fund betekent veel voor het Nederlandse Lalaland. Lalaland CEO Michael Musandu noemt de erkenning een ongelofelijk gevoel. Geboren in Zimbabwe werd Michael op school in Zuid-Afrika gegrepen door programmeren. In Nederland volgde hij een studie Informatica aan de VU Amsterdam en een masterstudie Artificial Intelligence aan de Universiteit Utrecht. 'Het toekennen van deze investering gaat ons helpen om de missie van Lalaland op het gebied van diversiteit en inclusiviteit te versnellen. Ik wil de kansen voor toekomstige generaties zwarte ondernemers vergroten. Ik wil voor hen een community oprichten om kennis te delen en relaties te ontwikkelen die nodig zijn om de bestuurskamers van ondernemingen net zo divers te maken als de markten die zij bedienen.'

Realistisch beeld
De Nederlandse startup, opgericht in 2018 en winnaar van de Philips Innovation Award, is gevestigd in het Amsterdamse World Fashion Center waar 16 mensen werken aan oplossingen voor e-commerce en mode-industrie met behulp van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf heeft inmiddels al vele honderden modellen gecreëerd die door meer dan een miljoen consumenten per week gezien worden. Michael Musanda: 'Onze filosofie is gebaseerd op twee hoofdpijlers: social empowerment en duurzaamheid. We stellen kledingmerken in staat om met behulp van onze techniek een realistisch beeld en een grotere diversiteit aan fotomodellen te tonen. Consumenten kunnen zich zodoende beter identificeren met de uiterlijke kenmerken van de getoonde modellen. Bovendien bestrijden we verspilling, het vernietigen van kleding en helpen we de CO2-uitstoot te verminderen door het aantal retourzendingen met minstens 10% te verlagen.'
(PvWK)

Over Black Founders Fund
'In oktober 2020 kondigde Google de oprichting van het Startups Black Founders Fund aan, om hiermee de inzet voor raciale gelijkheid in Europa kracht bij te zetten. Het betreft een initiatief van in totaal $ 2 miljoen waarmee financieringsaanvragen tot $ 100.000 worden verstrekt aan door zwarte ondernemers geleide startups in Europa. Europa is de derde regio, na de Verenigde Staten en Brazilië, waar Google for Startups helpt om het speelveld gelijk te maken door zwarte oprichters te steunen die onevenredig zijn uitgesloten van toegang tot kapitaal. In Europa gaat momenteel minder dan 0,25 procent van de durfkapitaal financiering naar startups onder leiding van zwarte ondernemers.'

(bron: BFF)

 

Meer info Laland klik hier

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken