First Party ID’s groter dan third party cookies
- 28 okt 2021 @ 09:31
- Ryan Baij
Reclametechnologieplatform Adform heeft de eerste resultaten van hun First-Party-Now-programma gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de First Party ID’s voor het eerst groter zijn dan de third party cookies.
Het programma, dat adverteerders in heel Europa in staat stelt om nu al campagnes te draaien in cookieloze omgevingen, heeft onder andere inzichtelijk gemaakt dat afgelopen juni en juli de media-uitgaven voor first-party ID-campagnes in sommige markten al hoger waren dan voor campagnes op basis van third-party cookies.
De resultaten van het programma bevestigen dat de acceptatie van first-party ID’s in de belangrijke Europese markten hoog is. In de UK, Duitsland, Denemarken en Nederland, waar de meerderheid van de uitgevers al first-party ID’s in de bidstream delen, zijn de resultaten veelbelovend.
Inmiddels bevat bijvoorbeeld 80 procent van de Nederlandse traffic first-party ID’s. Van de deelnemende adverteerders steeg het nettobereik op Safari met 120 procent. Verder tonen de cijfers een duidelijke daling van de CPC-tarieven en steeg de CTR gemiddeld met 20 tot 30 procent. Dit is noemenswaardig omdat de afgelopen jaren, sinds de afschaffing van third-party cookies op Safari en Firefox, doelgroepen in die omgevingen niet meer goed te bereiken waren.
De resultaten van het programma waren volgens Katja Henneveld, Country Manager Benelux en Frankrijk van Adform, boven verwachting. Henneveld: ‘Wat wel eens wordt vergeten is dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome. In Nederland is het aandeel van Safari en Firefox in het internetverkeer zo’n 28 procent. Tot voor kort was deze doelgroep voor adverteerders steeds lastiger te bereiken en voor uitgevers veel lastiger te monetisen. De onderzoekcijfers bevestigen nu dat door de introductie van first- party identity deze grote groep consumenten weer goed te bereiken en te targeten is. En dat is goed nieuws voor adverteerders en bureaus die hierdoor de mogelijkheid hebben om uitgebreid te testen voordat straks ook Chrome de stekker uit third-party cookies trekt.’
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing