Nieuwe Europese garantieregels digitale aankopen

Nieuwe Europese garantieregels digitale aankopen
  • Online
  • 20 dec 2021 @ 08:43
  • 14474 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Om consumenten te beschermen als er iets mis is met hun aankoop gaan in de loop van 2022 nieuwe Europese regels gelden. Dit omdat consumenten online steeds meer in het buitenland kopen en dat steeds meer producten en diensten een digitaal element hebben.

De ‘wettelijke garantie’ geldt dan ook voor producten met een digitaal element (zoals ‘slimme’ producten), voor digitale diensten (zoals streaming) en voor digitale inhoud (zoals een e-book). De regels gelden zodra de implementatie in de Nederlandse wetgeving is afgerond. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat dan toezicht houden op de naleving.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Het recht van consumenten op een goed werkend product is een basisregel binnen het consumentenrecht. Dit recht noemen we ook wel wettelijke garantie. Dit recht geldt bij alle producten en straks ook voor digitale producten en diensten. Wij berichten hier nu al over om te onderstrepen dat ondernemers zich hierop goed moeten voorbereiden.’

In welke situaties gelden de regels?

In de nieuwe regels is vastgelegd dat consumenten ook het recht hebben op ‘wettelijke garantie’ bij:

-      goederen met een digitaal element, denk hierbij aan slimme apparaten als smarthorloges of slimme thermostaten;

-      digitale diensten, zoals een streamingdienst voor films of muziek, een online game of een cloudopslagdienst;

-      digitale inhoud, zoals een e-book of een film-, muziek- of gamebestand.

Bij digitale diensten en digitale inhoud heeft de consument ook recht op wettelijke garantie als hij er geen geld voor betaalde, maar wel persoonsgegevens moest afgeven.

Wat houden de regels in voor ondernemers?

De aanbieder moet ervoor zorgen dat de consument zijn aankoop gedurende de normale levensduur goed en veilig kan gebruiken. Aanbieders zijn daarom ook verplicht om updates te leveren. Dit moet zo lang als afgesproken en daarnaast zo lang als redelijk is. De aanbieder moet aangeven wanneer een update beschikbaar is en wat de gevolgen zijn als de consument de update niet installeert.

Gaat het om een diensten die doorlopend geleverd worden? Denk aan videostreamingsdiensten, verkeersgegevens bij een navigatiesysteem of trainingsschema’s voor een smartwatch. Die moeten gedurende de hele gebruiksperiode goed functioneren. 

Mankeert er iets? Dan is de aanbieder verplicht het gratis op te lossen. Denkt hij dat het probleem de schuld is van de consument? Dan moet hij dat het eerste jaar bewijzen. De bewijslast voor de aanbieder is verlengd van 6 naar 12 maanden. Als hij niet kan bewijzen dat de consument het probleem zelf heeft veroorzaakt, moet de aanbieder het alsnog oplossen. Bij doorlopende diensten heeft de aanbieder gedurende de gehele looptijd de bewijslast. Als hij niet kan bewijzen dat het probleem door de consument komt, moet hij het oplossen door reparatie, vervanging of geld terug.

Voorlichting aan ondernemers en consumenten

De nieuwe regels gelden in de hele Europese Unie en staan in de Richtlijn verkoop goederen en Richtlijn levering digitale inhoud. Alle ondernemers in de EU zijn eraan gehouden, zodat consumenten bij aankopen overal in Europa goed beschermd zijn. De ACM zal ondernemers de komende periode wijzen op deze nieuwe regels.

Via ACM ConsuWijzer krijgen consumenten informatie over wat deze regels betekenen zodra ze in Nederlandse wetgeving zijn opgenomen.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken