Uitgevers dienen klacht in bij Europese Commissie tegen Google
- Online
- 11 feb 2022 @ 14:41
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 feb 2022 @ 14:41
- Michiel van Zaane
De branchevereniging European Publishers Council (EPC), waar ook Nederlandse uitgevers deel van uitmaken, hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen het vermeende online reclamemonopolie van Google.
De EPC roept de Europese Commissie in het bijzonder op om Google verantwoordelijk te stellen voor het concurrentievervalsende gedrag en om maatregelen te nemen om eerlijke concurrentie binnen de online advertentiemarkt te herstellen.
EPC-voorzitter Christian Van Thillo zei: ‘Het is de hoogste tijd voor de Europese Commissie om maatregelen op te leggen aan Google die het gedrag daadwerkelijk veranderen, niet alleen uitdagen - gedrag dat aanzienlijke schade heeft veroorzaakt en nog steeds veroorzaakt, niet alleen voor de Europese persuitgevers, maar voor alle adverteerders en uiteindelijk consumenten in de vorm van hogere prijzen (inclusief ad tech vergoedingen), minder keuze, minder transparantie en minder innovatie. Mededingingsautoriteiten over de hele wereld hebben geconstateerd dat Google de concurrentie op het gebied van advertentietechnologie heeft beperkt, maar Google is erin geslaagd om kleine toezeggingen te doen die niets veranderen aan zijn gedrag. Dit mag niet doorgaan. De inzet is te hoog, vooral voor de toekomstige levensvatbaarheid van de financiering van een vrije en pluralistische pers. We roepen de Commissie op om nu concrete stappen te zetten die de wurggreep die Google over ons allemaal heeft, nu echt te doorbreken.’
Volgens de uitgevers heeft Google met de overname van het bedrijf DoubleClick in 2008 de concurrentie op het gebied van webadvertenties via allerlei onwettige maatregelen grotendeels uitgeschakeld. Google heeft als zowel koper als verkoper van reclame de hele advertentieketen van begin tot einde onder controle, temeer omdat het techbedrijf ook als intermediair optreedt. Met die positie bevoordeelt Google zichzelf keer op keer, wat uiteindelijk ten koste gaat van de klanten die het bedrijf zegt te bedienen, volgens de EPC.
Foto: ©bigtunaonline/123RF.COM
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wet aangenomen: TikTok VS moet... 24-04-2024
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing