Uitgevers dienen klacht in bij Europese Commissie tegen Google

Uitgevers dienen klacht in bij Europese Commissie tegen Google
  • Online
  • 11 feb 2022 @ 14:41
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De branchevereniging European Publishers Council (EPC), waar ook Nederlandse uitgevers deel van uitmaken, hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen het vermeende online reclamemonopolie van Google.

De EPC roept de Europese Commissie in het bijzonder op om Google verantwoordelijk te stellen voor het concurrentievervalsende gedrag en om maatregelen te nemen om eerlijke concurrentie binnen de online advertentiemarkt te herstellen.

EPC-voorzitter Christian Van Thillo zei: ‘Het is de hoogste tijd voor de Europese Commissie om maatregelen op te leggen aan Google die het gedrag daadwerkelijk veranderen, niet alleen uitdagen - gedrag dat aanzienlijke schade heeft veroorzaakt en nog steeds veroorzaakt, niet alleen voor de Europese persuitgevers, maar voor alle adverteerders en uiteindelijk consumenten in de vorm van hogere prijzen (inclusief ad tech vergoedingen), minder keuze, minder transparantie en minder innovatie. Mededingingsautoriteiten over de hele wereld hebben geconstateerd dat Google de concurrentie op het gebied van advertentietechnologie heeft beperkt, maar Google is erin geslaagd om kleine toezeggingen te doen die niets veranderen aan zijn gedrag. Dit mag niet doorgaan. De inzet is te hoog, vooral voor de toekomstige levensvatbaarheid van de financiering van een vrije en pluralistische pers. We roepen de Commissie op om nu concrete stappen te zetten die de wurggreep die Google over ons allemaal heeft, nu echt te doorbreken.’

Volgens de uitgevers heeft Google met de overname van het bedrijf DoubleClick in 2008 de concurrentie op het gebied van webadvertenties via allerlei onwettige maatregelen grotendeels uitgeschakeld. Google heeft als zowel koper als verkoper van reclame de hele advertentieketen van begin tot einde onder controle, temeer omdat het techbedrijf ook als intermediair optreedt. Met die positie bevoordeelt Google zichzelf keer op keer, wat uiteindelijk ten koste gaat van de klanten die het bedrijf zegt te bedienen, volgens de EPC.

Foto: ©bigtunaonline/123RF.COM

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken