37 procent Nederlanders maakt gebruik van spraakassistenten

37 procent Nederlanders maakt gebruik van spraakassistenten
  • Online
  • 24 mrt 2022 @ 09:43
  • 22663 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • AI

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek dat DirectResearch uitvoerde in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital.

Hoewel het gebruik onder jongeren (18-34) het hoogst is, laat de groep van oudere volwassenen (65+) de grootste stijging zien. Het draait hierbij niet meer alleen om toepassingen voor algemene spraakassistenten zoals Siri van Apple of de Google Assistent. Mensen komen ook steeds meer in aanraking met spraakassistenten via callcenters en mobiele apps.

Gebruik spraakassistenten: 65+ jaar laat grootste groei zien

Het gebruik van spraakassistenten door ouderen steeg afgelopen jaar van 14% naar 25%. Jeannetta Berghahn van DirectResearch: ‘Praten is iets wat iedereen al leert vanaf de geboorte. Met spraaktechnologie valt complexe technologie weg, iets wat ouderen veel gemak oplevert. Opvallend is dat ouderen met name geïnteresseerd zijn in oplossingen voor de zorg, zoals het plannen van een afspraak met een zorgverlener. Alleen het beantwoorden van veel gestelde vragen biedt hierbij onvoldoende toegevoegde waarde. Om een goede klantervaring te realiseren moeten organisaties informatie én transactionele ondersteuning bieden: “Wanneer kan ik terecht bij de huisarts?” en “Kan ik direct een afspraak maken?”’.

25% verwacht via spraakassistenten contact te hebben met bedrijven

Na de opkomst van toepassingen voor de Google Assistent zien we dit jaar dat het gebruik van spraakassistenten in callcenters sterk in opkomst is. Van de Nederlanders verwacht 25% in de toekomst via spraakassistenten contact te hebben met organisaties.

Dat het steeds normaler wordt, zien we ook terug in de resultaten van het onderzoek. Al 13% van de Nederlanders heeft hiermee inmiddels ervaring. Carla Verwijmeren van Y.digital: ‘De inzet van spraakassistenten in contactcenters biedt organisaties de mogelijkheid om ook buiten kantoortijden service te bieden, wachttijden te verkorten en piekbelastingen of personeelstekorten op te vangen. Dat leidt tot een hogere klanttevredenheid, meer efficiency en lagere kosten.’

Nederlanders stellen hogere eisen aan de kwaliteit van spraakassistenten

Het is voor Nederlanders belangrijk dat vragen in één keer goed begrepen en beantwoord worden: 33% geeft aan spraakassistenten vaker te gebruiken als de kwaliteit verbetert. Maarten Lens-FitzGerald van Project Zilver: ‘Mensen hebben steeds hogere verwachtingen van spraakassistenten, die nog niet altijd alles goed begrijpen, bijvoorbeeld wanneer iemand met een Twents dialect een vraag stelt aan de Google Assistent. Investeringen van grote techorganisaties op dit vlak blijven vooralsnog uit. De oprichting van de Nederlandstalige Spraak Coalitie is een van de manieren om dit issue lokaal in Nederland op te lossen. Een belangrijk initiatief om gebruikerservaringen te verbeteren.’

Minder Nederlanders maken zich zorgen over privacy

Het aantal mensen dat zich zorgen maakt over de privacy bij het gebruik van spraakassistenten daalt. Afgelopen jaar maakte 19% van de Nederlanders zich hierover zorgen, in 2019 was dit nog 27%. Opvallend is dat jongeren (18-34 jaar) zich in vergelijking met oudere doelgroepen meer zorgen maakt over hun privacy. Carla Verwijmeren van Y.digital: ‘Na de initiële negatieve publiciteit heeft bijvoorbeeld Google vorig jaar slimme functies toegevoegd die gebruikers meer controle geven over hun data. Zo kun je bijvoorbeeld je gegevens na drie maanden automatisch laten verwijderen of de Google Assistent opdracht geven om je activiteiten te verwijderen in de app en met je stem.’

Over de Nationale Voice Monitor
De Nationale Voice Monitor is een onderzoek naar het gebruik van spraakassistenten in de Nederlandse markt. Spraakassistenten bieden mensen de mogelijkheid om met machines te praten op een menselijke manier. Denk aan het gebruik van een smart speaker, digitale assistent in een callcenter of op je mobiele telefoon. Op basis van AI kan een spraakassistent luisteren, vragen beantwoorden of commando's - zoals ‘doe het licht aan’ - uitvoeren. Het onderzoek werd uitgevoerd in december 2021 door onderzoeksbureau DirectResearch. Het onderzoekspanel bestond uit 1.422 respondenten van 18 jaar en ouder, representatief voor de Nederlandse bevoling (18+ jaar). De Nationale Voice Monitor is hier gratis te downloaden.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken