[update] ACM legt online marketingbedrijf Allfree dwangsom op

[update] ACM legt online marketingbedrijf Allfree dwangsom op
  • Online
  • 15 mrt 2022 @ 11:32
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Online marketingbedrijf Allfree misleidt consumenten met websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten volgens de ACM. De waakhond heeft het bedrijf daarom een dwangsom van 89.000 euro opgelegd. Allfree stelt in een verklaring dat er volstrekt geen sprake is van misleiding en gaat in beroep.

Allfree bouwt websites en maakt voor deze websites ook reclame. Bedrijven kunnen zich bij Allfree aanmelden om tegen betaling via de websites van Allfree consumenten te werven voor hun eigen diensten. Hier zaten ook allerlei aanbieders van spoeddiensten zoals slotenmakers bij. Vorig jaar vond de ACM al dat sommige websites misleidend waren omdat bijvoorbeeld niet duidelijk was met welk bedrijf de consument in zee ging.

De ACM eiste in juli 2021 dat Allfree stopte met deze misleiding en gaf het bedrijf tot eind september de tijd om de websites aan te passen. Als ze dat niet zouden doen, kregen ze vanaf begin oktober 2021 tien weken lang, per week een dwangsom van 8900 euro opgelegd. Bij de controles tijdens deze tien weken bleek dat er nog steeds misleidende teksten op verschillende websites stonden volgens de ACM. De waakhond heeft daarom besloten de dwangsom ook daadwerkelijk op te leggen.

Volgens Allfree zijn alle pagina's wel degelijk aangepast en is er meerdere malen contact gezocht met de ACM om de aangepaste websites te toetsen. De waakhond zou hier nauwelijks op gereageerd hebben. In een verklaring stelt Allfree: 'Na de eerste melding van de ACM hebben we ons transparant en coöperatief opgesteld om mogelijke problemen voor consumenten te voorkomen, en om te voldoen aan de richtlijnen. Er is ontzettend veel uren en mankracht gestoken in de handmatige aanpassingen aan alle websites. Het is denkbaar dat daarbij een enkele pagina of melding over het hoofd is gezien. Dat is natuurlijk geen onwil. We hebben onze aanpassingen diverse keren ter toetsing naar de ACM gemaild, maar hierop nooit een inhoudelijke reactie gekregen, buiten "dat het er overwegend positief uitziet". Als men ons had aangegeven welke pagina nog niet voldoet, hadden we ook daar actie kunnen ondernemen.'

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: ‘Consumenten mogen niet worden misleid. En al helemaal niet als ze in een spoedsituatie zitten en daarmee extra kwetsbaar zijn. Allfree heeft wel aanpassingen gedaan, maar is ook doorgegaan met misleidende websites. We hebben meerdere keren laten weten dat er nog werk aan de winkel was. En dat de dwangsom elke week op zou lopen. Nu is het tijd om de dwangsom ook te innen. Tegelijkertijd blijven we dit bedrijf volgen en gaan we mogelijk nieuwe stappen nemen om het bedrijf te dwingen de websites aan te passen. Dat is uiteindelijk het beste voor de consument.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken