H&M lanceert virtuele showroom als pilot

H&M lanceert virtuele showroom als pilot
  • Online
  • 6 apr 2022 @ 10:20
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

In de eerste virtuele showroom van H&M worden collecties gepresenteerd door visuals, zoals 3D geanimeerde kledingstukken die beweging simuleren. In deze virtuele omgeving ondergaan bezoekers campagnes en collecties op digitale wijze.

Het initiatief is in april 2022 gestart als een pilot in de regio Centraal-Europa (Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië). Voorlopig gaan de digitale deuren alleen open voor genodigden, in de toekomst wordt de showroom breder toegankelijk door customer experiences te hosten, zoals events, meet&greets en andere activiteiten.

Onder de leiding van H&Mbeyond - H&M's open innovatielab in Berlijn - heeft het merk een virtuele omgeving gecreëerd met de mogelijkheid om relaties op te bouwen en te onderhouden met de media, influencers en stylisten. De digitale omgeving is een verlengstuk van de fysieke showrooms die zich over de hele wereld bevinden.

De 'Cherish Waste' campagne is de eerste campagne in de Virtuele Showroom. ‘De virtuele showroom van H&M is ontworpen als een plek voor activaties, zoals modecampagnes. Deze worden hier op een vernieuwende en prikkelende manier tot leven gebracht, door de integratie van innovatie, digitalisering en duurzaamheid. Het maakt mij erg trots hoeveel energie en liefde onze collega's vanuit verschillende landen en afdelingen in dit project hebben gestoken’, aldus Thorsten Mindermann, Regionaal Manager H&M Centraal-Europa.

De bezoekers in de virtuele ruimte kunnen vrij rondlopen en zelfs met andere aanwezigen praten, zowel verbaal als via een chat. Dit geeft de mogelijkheid om op elk gewenst moment contact te leggen zonder fysiek naar één van de offline showrooms van het merk af te reizen.

Dept ondersteunt hierin met strategische begeleiding en uitwerking van de user flow en user experience. Dit is de eerste keer dat H&M in de regio Centraal-Europa een virtuele ervaring aanbiedt als een extra laag bovenop een modecampagne. Door de kledingstukken op ware grootte in 3D weer te geven, laten ze de gebruikers op een meeslepende manier deze campagne ervaren.

Journee
H&M’s Virtual Showroom is ontwikkeld op Journee, een premium platform waarmee merken en ontwikkelaars een realistische metaverse kunnen bouwen, direct toegankelijk voor gebruik. ‘H&M vroeg ons een virtuele showroom te creëren met een ervaring op hoger niveau. En dat is wat we hebben gedaan - zowel op technologisch als creatief vlak. We zijn nog maar net begonnen’, vertelt Jeremy Hofmeister Mac Lynn, creatief directeur van Journee.

‘We staan aan de vooravond van een nieuw digitaal tijdperk; merken hebben nu de mogelijkheid om volledig immersieve, virtuele werelden vanaf de grond op te bouwen en ervaringen uit te breiden naar een geheel nieuwe realiteit. We vinden het een eer om met H&M samen te werken en als pionier op het vlak van technologie en marketing een voorloper te zijn op het gebied van digitale innovatie’ volgens Jan Gutkuhn, Managing Director van Dept.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken