Oorlog Oekraïne-Rusland beïnvloedt online zoekgedrag
- Online
- 6 apr 2022 @ 14:43
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 6 apr 2022 @ 14:43
- Michiel van Zaane
De oorlog tussen Oekraïne en Rusland heeft invloed op het online zoekgedrag van Googlegebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van onlinemarketingbureau DoubleSmart, dat verschillende Google Trends- en Google Ads-gegevens onder de loep nam.
Dat de Nederlandse Googlegebruiker graag zijn/haar hulp biedt aan Oekraïense slachtoffers moge duidelijk zijn. Waar men voorheen nooit zocht op de term ‘Giro 555 Oekraïne’, werd deze woordencombinatie de afgelopen maanden door maar liefst 6.600 mensen ingetikt op Google. Ook termen als ‘donaties’ en ‘steun’ verschenen dikwijls in de zoekbalk.
Derde Wereldoorlog
Uit DoubleSmarts onderzoek blijkt tevens dat een mogelijke Derde Wereldoorlog iets is wat mensen bezighoudt. De frequentie van zoekopdrachten rondom deze term nam de afgelopen tijd een flinke vlucht. Waar bijvoorbeeld in maart 2021 zo’n 1.000 keer gezocht werd op ‘WW3’, was dit in maart 2022 ruim 24.000 keer. Dat is een groei van maar liefst 2.400%.
Dienstplicht
Tot slot een opvallende ontwikkeling in het online zoekgedrag, is de toenemende mate waarin er gezocht wordt naar termen rondom de dienstplicht. Zo werd de woordencombinatie ‘dienstplicht Nederland’ in maart 2022 110.000 keer ingetikt in Google, terwijl dit twee maanden eerder slechts 6.600 keer gebeurde. Ook ‘dienstplicht Nederland vrouwen’ blijkt een zeer populaire zoekopdracht; de frequentie hiervan steeg de afgelopen periode met maar liefst 26.900%.
Infographics: DoubleSmart
Foto: palinchak/123RF.COM
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing