Oorlog Oekraïne-Rusland beïnvloedt online zoekgedrag

Oorlog Oekraïne-Rusland beïnvloedt online zoekgedrag
  • Online
  • 6 apr 2022 @ 14:43
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De oorlog tussen Oekraïne en Rusland heeft invloed op het online zoekgedrag van Googlegebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van onlinemarketingbureau DoubleSmart, dat verschillende Google Trends- en Google Ads-gegevens onder de loep nam.

Dat de Nederlandse Googlegebruiker graag zijn/haar hulp biedt aan Oekraïense slachtoffers moge duidelijk zijn. Waar men voorheen nooit zocht op de term ‘Giro 555 Oekraïne’, werd deze woordencombinatie de afgelopen maanden door maar liefst 6.600 mensen ingetikt op Google. Ook termen als ‘donaties’ en ‘steun’ verschenen dikwijls in de zoekbalk.

Derde Wereldoorlog
Uit DoubleSmarts onderzoek blijkt tevens dat een mogelijke Derde Wereldoorlog iets is wat mensen bezighoudt. De frequentie van zoekopdrachten rondom deze term nam de afgelopen tijd een flinke vlucht. Waar bijvoorbeeld in maart 2021 zo’n 1.000 keer gezocht werd op ‘WW3’, was dit in maart 2022 ruim 24.000 keer. Dat is een groei van maar liefst 2.400%.

Dienstplicht
Tot slot een opvallende ontwikkeling in het online zoekgedrag, is de toenemende mate waarin er gezocht wordt naar termen rondom de dienstplicht. Zo werd de woordencombinatie ‘dienstplicht Nederland’ in maart 2022 110.000 keer ingetikt in Google, terwijl dit twee maanden eerder slechts 6.600 keer gebeurde. Ook ‘dienstplicht Nederland vrouwen’ blijkt een zeer populaire zoekopdracht; de frequentie hiervan steeg de afgelopen periode met maar liefst 26.900%.

Infographics: DoubleSmart
Foto: palinchak/123RF.COM

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken