[branded content] 10 jaar Talpa Social: hoe content makers de mediawereld hebben veranderd

[branded content] 10 jaar Talpa Social: hoe content makers de mediawereld hebben veranderd
  • Online
  • 13 mei 2022 @ 13:51
  • 11728 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Talpa Social vertegenwoordigt de populairste premium content creators van Nederland en bestaat inmiddels 10 jaar. Het iconische StukTV, Nieuwe Gasten (de voortzetting van Gierige Gasten), TV 538 en meerdere influencers zoals Nienke Plas, Gio Latooy, Iris Enthoven en Hanwe Chang zijn enkele succesvolle merken en talenten van Talpa Social.

Samen met Bob ten Berge, Head of Strategy, en Leonie Belderbos, Team Lead Brand Partnerships, blikken we in twee delen terug op tien jaar Social en de belangrijkste mijlpalen. Ten Berge: ‘Onze kracht zit in de integratie van Social met het totale Talpa-netwerk. Adverteerders kunnen heel breed, ook op tv, radio, print en e-commerce, hun merkboodschap neerzetten en hierdoor profiteren van het netwerkeffect waarbij merken elkaar versterken.’

Het jagen op ‘boeven’ als acteur Frank Lammers in het inmiddels legendarische format Het Jachtseizoen, het nieuwsgierige karakter van de Nieuwe Gasten en het zwelgen in de vakantieperikelen van mega influencer Nienke Plas. Het zijn allemaal voorbeelden waardoor merken, zoals Samsung, Opel, Nivea Men Deep, Snickers, HelloFresh en de Nationale Postcode Loterij het perfecte decor voorgeschoteld krijgen om hun merkverhaal te ventileren. Op YouTube, Instagram, Snapchat en TikTok welteverstaan. Populaire content met een ongekend entertainmentgehalte, die branded content een geheel nieuw aanzien hebben gegeven.

Miljoenen fans, voornamelijk jongeren uit de generatie Z en millennials, consumeren dagelijks de social content die creatief en inspirerend door de Social talenten en merken worden gemaakt.

Die populaire contentmakers zijn in de afgelopen tien jaar overigens allemaal uitgegroeid tot eigentijdse ‘sterren’ die inmiddels veelal hun entree als presentator of programmamaker hebben gemaakt op de traditionele media zoals tv en radio. Daarmee is de exposure van deze merken en talenten enorm vergroot. Belderbos: ‘Het crossmediale aspect is een belangrijke mijlpaal in de social partnerships met de adverteerders. De wereld van media en reclame is in tien jaar ingrijpend veranderd en adverteerders zoeken naar platforms waarop jongeren effectief worden bereikt, door contentmakers die snappen waar de behoefte ligt van deze doelgroep. Als de merkboodschap wordt beleefd en aangeprezen door deze talenten dan wordt deze ook makkelijker geaccepteerd. Nu social talenten en merken zich uitbreiden naar de andere kanalen van Talpa, zoals tv en radio, maar ook bijvoorbeeld LINDA., is het effect daarvan nog groter.’

Relevante content
Het team Talpa Social groeit snel. Dit geeft de behoefte aan van relevante en transparante content die adverteerders niet alleen via genoemde Talpa kanalen (online, tv en radio) verspreiden, maar ook via hun eigen social media. Ten Berge: ‘Branded content marketing, samen met de opkomst van influencers, heeft een grote vlucht genomen. Het heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig en professioneel businessmodel. Met StukTV maakten we in het begin nog zogenoemde eenmalige opdrachtvideo’s en produceren we uiteindelijk tien jaar later volwaardige premium series die door miljoenen mensen online worden bekeken. Het Jachtseizoen is naast YouTube, inmiddels ook prime time op televisie te zien, op Amazon Prime terug te kijken, en binnenkort ook te zien in meerdere Europese landen. Het omarmen van online content heeft overigens ook nog een groot strategisch voordeel; het blijft altijd en overal beschikbaar. Deze vorm van marketing is uitermate professioneel geworden en heeft zich ontwikkeld tot een succesvol marketinginstrument om de digital minded doelgroep te bereiken. Zij identificeren zich veel makkelijker met online content makers, met als gevolg dat zij ook merken gaan omarmen en willen uitdragen. Net als de online makers.’

Integraal
Volgens Belderbos is influencer marketing een integraal onderdeel geworden van de marcomstrategie van veel merken. ‘Dat is voor ons een bewijs dat deze tak van sport volledig geaccepteerd is door de top100 adverteerders.

Onze partnerships met merken worden ook steeds vaker samenwerkingen voor de lange termijn, klanten beseffen dat je langdurig moet investeren in content.

Onze kracht is bovendien dat we alle aspecten in het branded content proces kunnen coördineren: van creatieve formats bedenken, contentproductie tot het opstellen van een online-strategie, zodat adverteerders al het werk uit handen wordt genomen. De content voor hun eigen social mediakanalen krijgt dankzij onze professionals de juiste toon en kleur.’

 

Aandacht
Een ander belangrijk aspect in branded content is het vasthouden van de aandacht van de (jonge) kijker. Want in de snelle digitale wereld is aandacht een schaars goed. Ten Berge: ‘Uiteindelijk komt het toch daarop neer: hoe houd ik de kijker lang geboeid op mijn kanaal? Dat geldt voor tv, radio, maar zeker ook voor social. Ik denk dat wij daarin echt onderscheidend zijn, we zijn expert in het slim nadenken over de juiste inhoud van de content. Daar hebben we in de afgelopen tien jaar dan ook heel veel ervaring in opgedaan. Het gaat om relevantie bieden, kwaliteit, veel creativiteit en tegelijkertijd moet je waken voor overexposure.’

Daarom is een perfecte match tussen format en merk van cruciaal belang. Talpa Social gaat in alle gevallen op zoek naar adverteerders die op een natuurlijke wijze passen binnen het format, zoals Samsung en Opel al jaren naadloos een rol hebben binnen Het Jachtseizoen. De twee merken bieden de juiste toegevoegde waarde en zijn bijna characters op zichzelf geworden. Het heeft hen ook niet bepaald windeieren gelegd, want de zichtbaarheid en bekendheid van de merken is ongekend. En dat geldt voor veel adverteerders die samenwerken met Talpa Social.

Ten Berge: ‘Het is altijd een kwestie van de juiste balans zoeken en onze vaste partners begrijpen dat als geen ander. De kijker wordt steeds kritischer en bullshit accepteren ze gewoon niet. Dat is ook de kracht van Talpa Social. We begrijpen heel goed wat de adverteerder wil en gezamenlijk kunnen we de optimale branded contentstrategie bepalen. Dat verklaart ook waarom veel adverteerders elk jaar bij ons terugkomen en de samenwerking verlengen.’

Belderbos benadrukt tot slot nogmaals het aspect van de hoge relevantie en entertainmentwaarde van content. ‘Als online-kijker wil je amusement. Naast de juiste brand fit zorgen we ook voor de juiste portie entertainment, een trigger die mensen positief stemt en doet besluiten om later op het domein van de adverteerder zich verder te verdiepen of informatie op te zoeken.’ 

In deel 2 in editie #8 van MarketingTribune de toekomst en trends
van branded content door Talpa Social.

Contactgegevens

Internet:

www.talpasocial.com

Instagram:

www.instagram.com/talpasocial

Leonie Belderbos:

leonie.belderbos@talpanetwork.com

T: 06-36330615

Bob ten Berge:

bob.tenberge@talpanetwork.com

T: 06-55124554

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Talpa Network

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken