Trustpilot introduceert geverifieerde reviewers voor meer vertrouwen
- Online
- 4 mei 2022 @ 09:05
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 4 mei 2022 @ 09:05
- Michiel van Zaane
Reviewplatform Trustpilot biedt reviewers de mogelijkheid om zich te laten verifiëren nu ook in Nederland. Op deze manier wil Trustpilot de betrouwbaarheid en transparantie van beoordelingen op het platform vergroten.
Online reviews spelen een belangrijke rol in het online aankoopproces van consumenten. Maar in deze tijden van nepnieuws en dalend vertrouwen in gevestigde partijen, is het belangrijk om zekerheid te bieden. Een groot deel van de online shoppers is daar bezorgd over, blijkt uit onderzoek van Trustpilot onder Amerikaanse en Britse consumenten.
Het is dan essentieel dat die reviews betrouwbaar en echt zijn. Ongeveer driekwart van de ondervraagden in het onderzoek gaf aan beoordelingen van een bedrijf meer te vertrouwen als ze zeker weten dat de persoon achter de review echt bestaat. Ruim de helft van de ondervraagden gaf aan bereid te zijn de identiteit te laten checken aan de hand van een identiteitsbewijs en selfie, als daarmee andere online shoppers hun beoordelingen meer konden vertrouwen.
Vrijwillige controle identiteit
Daarom biedt Trustpilot nu de mogelijkheid voor gebruikers om zich te laten verifiëren. Door een snelle, betrouwbare check kunnen reviewers vrijwillig hun identiteit laten controleren. Zo weten andere gebruikers van Trustpilot dat de reviews die diegene plaatst met zekerheid afkomstig zijn van een echt persoon. Geverifieerde gebruikers zijn herkenbaar aan een groen vinkje bij hun gebruikersnaam.
Trustpilot voegt hiermee een extra laag van betrouwbaarheid toe aan zijn online beoordelingen, zegt Rick van der Wal, country manager Nederland bij Trustpilot. ‘Er worden elke maand 1,3 miljoen reviews op Trustpilot toegevoegd. In die enorme stroom van informatie, willen we willen er zeker van blijven dat consumenten kunnen vertrouwen op deze beoordelingen. Naast de al aanwezige regels, automatische fraudedetectie en een actieve gemeenschap van reviewers, bieden geverifieerde gebruikers nog meer zekerheid in het online aankoopproces.’
‘Veel consumenten zullen al bekend zijn met het identiteitverificatieproces, bijvoorbeeld bij online bankieren. Op de manier waarop wij het hebben aangepakt, is het heel eenvoudig om geverifieerd te worden. Onze meningen en ervaringen die we delen zijn belangrijk voor anderen en kunnen veel goeds voor hen betekenen.’
Overigens hebben in Nederland zowel de Eerste als de Tweede kamer ingestemd met de Implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming, die onder meer het plaatsen van nepreviews verbiedt.
Snelle verificatie
De identiteit van gebruikers wordt geverifieerd met behulp van online dienst Veriff, dat wereldwijd voor grote bedrijven de identiteit van gebruikers controleert. Voor de controle is alleen een smartphone nodig om een foto te maken van een ID-bewijs en een selfie te uploaden. Daarna staat de gebruiker vrijwel direct als betrouwbare, geverifieerde gebruiker bekend op het hele platform van Trustpilot.
De geüploade foto's worden na enkele dagen volledig verwijderd van de servers van Veriff, alleen de geverifieerde status blijft bewaard. Gebruikers kunnen er op elk moment zelf voor kiezen deze status ook weer volledig ongedaan te maken. Een geverifieerde gebruiker heeft, net als nu, nog steeds de keuze om zijn openbare profiel anoniem te houden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing