Trustpilot verwijdert miljoenen nepbeoordelingen

Trustpilot verwijdert miljoenen nepbeoordelingen
  • Online
  • 24 mei 2022 @ 11:28
  • 20476 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Reviewplatform Trustpilot zegt in zijn tweede transparantierapport 2,7 miljoen nepbeoordelingen van het platform te hebben verwijderd. Dit komt neer op 5,8 procent van het totaal aantal achtergelaten reviews in 2021.

Van de 2,7 miljoen nepbeoordelingen die zijn herkend en verwijderd in 2021, werden er 1,8 miljoen automatisch opgespoord door Trustpilot's technologie - een toename van 19 procent in vergelijking met 2020. Het platform deelde 121.048 waarschuwingen uit in het afgelopen jaar, een verdrievoudiging in vergelijking met 2020.

Het aantal openbare waarschuwingen dat bovenaan de profielpagina's van frauderende bedrijven is geplaatst, om zo consumenten te wijzen op het feit dat er misbruik is ontdekt, lag viermaal zo hoog in 2021.

De cijfers in Trustpilots tweede transparantierapport geven inzicht in de inspanningen van Trustpilot om het platform veilig en eerlijk te houden terwijl het wereldwijd groeit.

Redenen om ondernemingen op de vingers te tikken varieerden. Van het belonen van klanten voor het achterlaten van een review, 'cherry picking' waarbij alleen blije klanten feedback achter mogen laten, het misbruik maken van de rapportagefunctie om negatieve reviews als onbetrouwbaar aan te merken bij Trustpilot, tot het plaatsen van nepreviews. Deze acties zorgen allemaal voor een ondermijning van het vertrouwen in klantenbeoordelingen en is in overtreding van Trustpilot's richtlijnen voor bedrijven.

Peter Muhlmann, oprichter en CEO van Trustpilot, zegt: ‘Het is duidelijk dat consumenten erg graag hun ervaringen met bedrijven delen op open platformen zoals Trustpilot, zoals wel blijkt uit de 46,7 miljoen reviews die alleen al vorig jaar zijn achtergelaten. Het vertrouwen in beoordelingen is cruciaal om te zorgen dat consumenten goed geïnformeerd een beslissing kunnen nemen, en dat bedrijven hun toewijding aan klantvriendelijkheid kunnen tonen.’

Eerder dit jaar maakte Trustpilot bekend dat het van plan was een aantal rechtszaken aan te spannen tegen bedrijven om zo gebruik van nepreviews aan te pakken. Ontvangen schadevergoedingen uit deze zaken worden gedoneerd aan organisaties die rechten van consumenten online beschermen.

 

           

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken