Onderzoek: bijna 5% Nederlandse webshops verdacht
- Online
- 5 aug 2022 @ 10:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 aug 2022 @ 10:26
- Sjaak Hoogkamer
Bijna 5 procent van de Nederlandse webshops vertoont verdachte kenmerken. Zo voert een deel van de webshops ten onrechte een keurmerk. Sommige webwinkels plaatsen zelfs een niet-bestaand keurmerk. Dat blijkt uit onderzoek van KPN Security onder Nederlandse webwinkels.
De onderzoekers namen zo’n 1000 webshops onder de loep. In de openbare HTML-code zochten zij naar de aanwezigheid van verdachte zaken. De onderzoekers troffen deze aan op 46 webshops. De onregelmatigheden variëren van ongeldige keurmerklogo’s en het ontbreken van https-verbindingen tot valse of ontbrekende KvK-nummers, e-mailadressen en telefoonnummers.
Valse keurmerken
Een belangrijk aandachtspunt in het onderzoek was de aanwezigheid van webwinkelkeurmerken. De onderzoekers keken daarbij naar het gebruik van vier populaire keurmerken: Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, Qshops Keurmerk en Webwinkelkeur. Van de 1000 onderzochte webshops voeren er 27 een keurmerk zonder dat ze dit daadwerkelijk hebben verdiend. Acht websites tonen zelfs een niet-bestaand keurmerk.
‘Een keurmerk wekt vertrouwen bij consumenten, maar dat vertrouwen blijkt lang niet altijd terecht,’ constateert Siep van der Waal, securityonderzoeker bij KPN Security. ‘De webshops zijn dan niet terug te vinden op de website van het keurmerk zelf. Ook is er vaak geen link onder het logo van het keurmerk geplaatst naar een pagina die de geldigheid bevestigt.’
Mogelijke oplossing
De onderzoekers zien heil in betere samenwerking tussen instanties om dergelijke praktijken te bestrijden. ‘De Kamer van Koophandel, de keurmerkorganisaties en SIDN zouden kunnen samenwerken om deze vorm van fraude actief te bestrijden en malafide websites offline te halen. Ook zou het terugbrengen van alle keurmerken naar één geldig en betrouwbaar keurmerk meer helderheid bieden voor consumenten,’ aldus Van der Waal.
Het volledige blog naar aanleiding van het onderzoek is gepubliceerd op The Digital Dutch.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing