Chinese e-commerce zet in op virtuele influencers

Chinese e-commerce zet in op virtuele influencers
  • Online
  • 31 okt 2022 @ 08:11
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Tijdens 11.11, het grootste shopfestival van China, proberen meer dan 290.000 merken uitde hele wereld de aandacht van de Chinese consument te trekken. Alibaba Group zet ook dit jaar weer allerlei initiatieven in om merken te helpen slagen. Troef dit jaar zijn hyperrealistische virtuele influencers Ayayi en Noah.

Ayayi werd vorig jaar mei geïntroduceerd als eerste virtuele influencer van China. Dit jaar wordt zij vergezeld door Noah. Het duo probeert met virtuele modeshows, livestreams en het hosten van online events de aandacht te trekken van jonge consumenten.

Luxemerken als Dior en Gucci organiseerden al modeshows met virtuele modellen, en Ayayi (met meer dan 1 miljoen volgers op sociale media) schitterde in ruim 30 marketingcampagnes van luxemerken, waaronder Louis Vuitton, Burberry en Prada. Voor deze editie van 11.11 werkt ze samen met elektronicafabrikant Haier.

Virtueel idool op maat
Merken ontwikkelen inmiddels ook hun eigen virtuele idolen, die ze – in tegenstelling tot influencers van vlees en bloed – helemaal op maat kunnen maken. Zo kwam cosmeticabedrijf L’Oreal met een Frans-Chinese virtuele influencer, genaamd Mr.Ou, die begaan is met het milieu, en Chinees beautymerk Florasis heeft een personage dat traditionele Chinese kleding draagt. Maar merken kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om meerdere virtuele influencers te ontwikkelen – bijvoorbeeld een sportieve, een modebewuste en een kunstzinnige – om zo verschillende doelgroepen aan te spreken.

Noah is Alibaba’s nieuwste creatie. Hij werd ontwikkeld aan de hand van een enquête op social mediaplatform Weibo. Ruim 21.000 mensen gaven hun mening over wat voor iemand Noah moest zijn, waar hij goed in is en hoe hij eruit ziet. Het resultaat is een donkerharige knappe man die net zo goed kan dansen als een K-popster.

De virtuele familie van Alibaba blijft groeien. Dit jaar zijn er al drie idolen bijgekomen: de blauwharige Alpha, roodharige Muse en Panda girl.

Ook beroemdheden en ‘echte’ influencers hebben soms een digitale dubbelganger. Tijdens de Shanghai Fashion Week vorig jaar herfst maakte een virtuele versie van Dior-ambassadeur Angelababy haar debuut – met Dior-tasje om haar schouder.

Echte wereld
In China gaan virtuele influencers inmiddels ook in de echte wereld aan de slag. Vorige maand kletste Noah bijvoorbeeld een uur lang met kijkers tijdens een livestream van Amerikaans modemerk Tommy Hilfiger. Dit was de eerste keer dat een virtueel personage zijn opwachting maakte in een livestream met echte mensen. Hier kwamen behoorlijk wat technische uitdagingen bij kijken. Het was onder andere lastig om de gezichtsuitdrukkingen en bewegingen er zo levensecht mogelijk uit te laten zien. Ruim keken naar deze liveshow, de bruto-omzet (GMV) uit livestreams was vier keer zo hoog als op een gewone dag.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken