[onderzoek] ‘67% Nederlanders koopt jaarlijks product aanbevolen door influencers’
- Online
- 7 dec 2022 @ 07:56
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 dec 2022 @ 07:56
- Michiel van Zaane
Mediabedrijf Storyboard heeft onderzoek gedaan naar influencermarketing in Nederland. Daaruit blijkt dat 67% van de Nederlanders wel eens bewust een product koopt omdat een influencer dat product aanprijst. Cumulatief wordt er landelijk per jaar 850 miljoen euro gespendeerd aan door influencers aangeprezen producten en diensten.
Influencermarketing is niet meer weg te denken uit de toolkit van de moderne marketeer. Uit internationale data blijkt dat deze industrie jaarlijks met 30% groeit. In Nederland ondervroeg Storyboard meer dan duizend consumenten over de mate waarop hun media- en koopgedrag wordt beïnvloed door influencers.
Groot onder Gen-Z
Wat voor velen niet als een verrassing zal komen is dat influencers niet meer uit de feeds van onze social media apps weg te denken zijn. Zeker onder jongeren en jong-volwassenen niet, 75% van de Nederlandse Gen Z’ers tussen de 18-25 jaar volgt minimaal één influencer. Storyboard beschikt over een lijst met de influencers die het meest top of mind zijn en van alle influencers in Nederland staat Enzo op nummer 1.
Martijn de Kemp, founder van Storyboard en voorzitter van de DDMA Commissie Influencer Marketing vertelt dat onderbuikgevoel vaak de boventoon heeft in deze industrie. ‘Om die reden hebben we ruim twee jaar geleden onderzoeksproduct SIA. (kort voor Scientific Influencer Analysis) geïntroduceerd. Hiermee stellen we adverteerders in staat om belangrijke beslissingen zoals de keuze voor influencers, concepten en het effect van een campagne door consumentenonderzoek te laten valideren. Het idee voor een marktbreed onderzoek naar influencer marketing in Nederland is geboren vanuit onze ambitie om niet alleen onze klanten, maar de gehele branche te versnellen en te professionaliseren.’
Tweederde wordt beïnvloed
In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van influencermarketing op aankoopgedrag. Ruim tweederde van de Nederlandse social mediagebruiker tussen de 18 en 65 koopt namelijk wel eens een product of dienst dat door een influencer wordt aanbevolen. Tevens is in het onderzoek een duidelijke nieuwe trend te zien; influencers hoeven al lang niet meer alleen andere merken aan te prijzen om zelf rond te kunnen komen. In het onderzoek wordt stilgestaan bij deze zogenaamde Creator Economy, wat draait om invloedrijke creators die hun eigen producten of diensten in de markt zetten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing