OpenAI onthult nieuw GPT-4-taalmodel

OpenAI onthult nieuw GPT-4-taalmodel
  • Online
  • 23 mrt 2023 @ 08:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenInnovatie

Na maanden van verfijning en veiligheidstesten heeft OpenAI GPT-4, het grootste en meest uitgebreide AI-model tot nu toe, gelanceerd. Bijzonder is onder andere de integratie van beeld.

GPT-4 breidt volgens de ontwikkelaars de mogelijkheden uit van OpenAI's meest recent geïmplementeerde grote taalmodel, GPT-3.5, dat de populaire ChatGPT-chatbot aandrijft.

Het meest opvallende is dat GPT-4 'multimodaal' is, wat betekent dat het programma kan 'zien' en voor het eerst zowel afbeeldingen als tekst als invoer accepteert. Het systeem genereert tekst als resultaat. Gebruik van de beeld-naar-tekst-functionaliteit van GPT-4 kan bijvoorbeeld het maken van een foto van je kast zijn en vervolgens het systeem vragen om een ​​paklijst voor een aanstaande reis te genereren, stelt vakblad Fast Company als voorbeeld. 'Ook is het (nieuwe) systeem in staat om een ​​dinerrecept te genereren op basis van een foto van de ingrediënten die beschikbaar zijn in je ijskast. Voor eerdere gebruikers van ChatGPT, die nog afhankelijk waren van pure tekstinvoer, is de GPT-4-upgrade van het platform misschien niet heel revolutionair. Maar op het gebied van automatisch "redeneren", verbetert GPT-4 zijn voorganger op belangrijke punten.' Lees hier verder.
(PvWK, bron: Fast Company, beeld: Jonathan Kemper / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken