[branded content] Copywriting met AI: schrijf geen 13 in een dozijn teksten

[branded content] Copywriting met AI: schrijf geen 13 in een dozijn teksten
  • Online
  • 4 mei 2023 @ 06:53
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 4 mei 2023 @ 06:53
  • Sales

“Dan zet je het toch even in ChatGPT?”. Volgens mij is het de meest gebruikte zin als het gaat om AI. Want het is zó makkelijk. Ondanks dat tekst gegenereerd door AI nog zo overtuigend kan zijn, kan AI ook heel overtuigend foutief zijn. Niet voor niets waarschuwt Amy Webb in haar talk bij SXSW voor de overvloed aan slechte of foutieve informatie die we in rap tempo met AI kunnen generen.

Omdat ik inzie dat het gebruik van AI en ChatGPT onvermijdelijk is in mijn vak, besloot ik het te omarmen. Door tools te testen, me te verdiepen in de techniek achter AI en goed te leren prompten (working on it), kwam ik tot een aangepast stappenplan om met AI een goede basis voor een tekst te leggen.

  1. Creëer je tone of voice
  2. Schrijf een prompt tone of voice proof
  3. Redigeer!

Creëer je tone of voice

Dit is natuurlijk altijd belangrijk, ook wanneer je niet met AI content gaat schrijven. Zelf zie ik tone of voice altijd als onderdeel van een merk. Net als je logo of huisstijl. Het moet consistent zijn, persoonlijkheid hebben en laten zien waar je merk voor staat. Door je tone of voice vast te leggen, zorg je voor consistentie in geschreven teksten. Of die nou door jou, je collega of AI geschreven worden.

Prompt proof

Je kunt helaas (nog) geen tone of voice document uploaden in ChatGPT. Je moet je tone of voice dus kunnen prompten om AI ermee te laten werken. Een prompt is eigenlijk de vraag die je stelt aan AI. Leuk taalweetje is dat het Engelse werkwoord “prompten” al breed in de Nederlandse taal geadapteerd wordt in de context van AI. Als je een tone of voice wilt prompten, helpt het om zelf eerst te werken met de tone of voice. Herschrijf bijvoorbeeld de home- en over ons pagina van je werk- of opdrachtgever om te ontdekken hoe de tone of voice zich daar uit. Vervolgens kan je de tone of voice stileren tot een aantal kernwaarden of aandachtspunten die je in een prompt voor AI kunt verwerken.

Je prompt in de praktijk

Ik geef je een praktijkvoorbeeld. Voor een mediapartner had ik een korte tekst nodig over mijn werkgever Endeavour. Mijn eerste vraag aan ChatGPT:

ChatGPT maakt dus een prima tekst. Maar het mist identiteit. Deze tekst had voor ieder bureau kunnen zijn. Daarom specificeer ik mijn prompt met belangrijke kernwaarden van Endeavour, onze pay-off en de slogan van een van onze campagnes.

Je ziet dat ChatGPT een grote stap in de juiste richting zet; dit is geen 13-in-een-dozijn tekst. Het is een goed vertrekpunt. Natuurlijk kun je met deze prompt spelen. Wat gebeurt er als je een synoniem voor kernwaarden kiest? Of een andere doelgroep aanwijst? Niet voor niets kan je online al prompts kopen om een bepaalde basis met AI te leggen waar je vervolgens je specifieke opdracht aan toe kunt voegen. Test tot je bij een prompt komt die je iedere keer weer kunt gebruiken. Dat bespaart je in de toekomst een hoop tijd.

Redigeer!

Nu is het tijd om kritisch naar de tekst te kijken en deze te redigeren. Om dit goed te doen, is het belangrijk dat je zelf de tone of voice goed beheerst. Zoals je merkt, maakt AI lastig onderscheid tussen woorden die de tone of voice omschrijven, en woorden die letterlijk genoemd moeten worden. Zeggen dat je inclusief bent of inclusief schrijven zijn bijvoorbeeld twee hele verschillende dingen. Daarom redigeer ik de tekst als volgt:

Eindresultaat: Endeavour is het digitale marketingbureau dat zich richt op orchestrated digital marketing. Als merk kun je bij ons rekenen op één partner die samen met jou werkt aan al je digitale marketing. We starten bij digitale media, waar we met innovatieve en creatieve digitale oplossingen de beste resultaten behalen. Wij begrijpen jouw visie en doelstellingen en werken samen om deze te realiseren. Wij gaan tot het uiterste om de beste digitale marketingervaring te creëren voor jouw merk.

De shortcut

Het schrijven met AI volgens de goede tone of voice heeft me dus een hoop tijd bespaard. Maar denk jij nu: “dit klinkt allemaal als erg veel werk”? Dan zijn er twee opties:

  1. 13 in 1 dozijn content creëren door niet goed te prompten - hopelijk kies je niet deze optie.
  2. Het uitwerken van je tone of voice en prompt uitbesteden - dat is nu een investering, waarmee je daarna zelf content kunt creëren.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Endeavour
Tekst: Janneke Bladt | Beeld: Endeavour

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken