LinkedIn bestaat 20 jaar

LinkedIn bestaat 20 jaar
  • Online
  • 5 mei 2023 @ 10:14
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Social medium LinkedIn bestaat op 5 mei 2023 20 jaar. Het platform, bedoeld om professionals met elkaar te verbinden, heeft in die 20 jaar meer dan 930 miljoen leden in meer dan 200 landen aan zich gebonden.

Met de enorme groei van het internet in de jaren 2000 werd LinkedIn in 2003 opgericht in de huiskamer van mede-oprichter Reid Hoffman met als missie om professionals van over de wereld met elkaar in contact te brengen om hen productiever en succesvoller te maken. Een missie die nog steeds overeind staat. De opkomst van smartphones leidde tot een nieuwe digitale transformatie, waaronder de groei van internetbedrijven, mobiele apps en sociale media. Bij LinkedIn resulteerde deze transformatie tot een enorme toename van het aantal leden: in 2011 bereikte LinkedIn 100 miljoen leden en ging het platform naar de beurs.

Groei in Nederland
Zeven jaar na de oprichting had het platform 3 miljoen gebruikers in Nederland. Daarom vestigde LinkedIn zich in 2010 met een kantoor in Amsterdam. Sinds oktober 2022 heeft LinkedIn meer dan 10 miljoen Nederlandse leden en worden er iedere seconde zo’n 3 connecties gemaakt.

Microsoft
In 2016 zette LinkedIn een belangrijke stap door de krachten met Microsoft te bundelen. Microsoft nam LinkedIn over voor $26.2 miljard, hun grootste acquisitie tot dan toe. Co-founder van LinkedIn Reid Hoffman zei destijds over de overname dat het als ‘peanutbutter and chocolate’ is: ‘We zeiden tegen elkaar: onze missies zijn toch vrienden? De missie van Microsoft is om elk individu en elke organisatie in staat te stellen hun beste werk te doen. LinkedIn's missie is om elk individu in staat te stellen om hun talent maximaal in te zetten voor werk en carrière.’

Pandemie
De COVID-19 pandemie die in november 2019 begon, had een aanzienlijke impact op de wereld van het werk. Remote werken en een enorme digitale transformatie namen de overhand, waardoor bedrijven versneld een beleid voor werken op afstand of hybride werkmodellen moesten invoeren. De verschuiving toonde aan dat heel veel banen effectief voortaan vanuit huis konden worden aangevoerd, resulterend in een grote wens van werknemers in flexibiliteit en eigen werktijden indelen.

LinkedIn zag een toename in het gebruik van het platform tijdens de pandemie. In 2020 bereikte het 660 miljoen leden in 200 landen. Leden zijn meer betrokken dan ooit met meer dan 30 miljard bezoeken aan het platform en een groei van 27% in engagement op jaarbasis. Om professionals en bedrijven te helpen navigeren door een onzekere periode, maakte het platform het mogelijk om virtuele sollicitatiegesprekken te voeren. Ook werd ‘Open to Work’ geïntroduceerd, waarmee werkzoekenden kunnen laten zien open te staan voor een nieuwe baan.

Marcel Molenaar, Country Manager Benelux: ‘Ooit begon LinkedIn als een platform voor het beheren van professionele contacten, inmiddels is het uitgegroeid tot zoveel meer. LinkedIn is een professioneel netwerk, een plek om hulp te geven en te krijgen - of je nu op zoek bent naar een nieuwe baan, of op zoek bent naar kennis, nieuws of inspiratie. Of je nou iemand wil aannemen of je bedrijf wilt laten groeien. Onze actieve gemeenschap, in de vorm van alle miljoenen leden en bedrijven, speelt daarin de belangrijkste rol. In Nederland staan sinds 2010 al 1,5 miljoen leden aan de basis van die ontwikkelingen en inmiddels zijn dat er al meer dan 10 miljoen. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar wat de volgende twintig jaar in petto hebben voor ons platform.’

Foto: ©monticello/123RF.COM.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken