Bits of Freedom met KesselsKramer op de bres tegen online censuur

Bits of Freedom met KesselsKramer op de bres tegen online censuur
  • Online
  • 21 feb 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CommunicatiePolitiek

Deze week gaat de nieuwe Europese wet in die mensen beter beschermt tegen censuur, privacyschending en bias via algoritmen. Bits of Freedom lanceert nu met KesselsKramer de website jouwplatformrechten.nl, waarop je in normale-mensen-taal kunt lezen wat deze wetten voor jou betekenen.

Ook roepen ze samen iedereen op: ‘Blijf luid’. Oftewel: laat je (in vrijheid) horen.

Democratie
Social media-platformen zijn volgens de partners handig, ook voor activisten, ngo’s, en andere kritische stemmen. Je kunt makkelijk met anderen in contact komen, je boodschap verspreiden en gelijkgestemden verzamelen. Maar diezelfde platformen zijn machtige bedrijven, die zich verschuilen achter hun algoritmen en zo kunnen bepalen wie er wel en wie er niet gehoord wordt. Denk aan shadowbanning en het verwijderen van berichten en accounts zonder toelichting.

Daarom is er nu de nieuwe Digital Services Act (DSA). Een Europese wet waar Bits of Freedom al jarenlang aan werkt, en die ervoor zorgt dat platformen als Instagram, TikTok en X niet zomaar hun gang kunnen gaan. Zodat kritische stemmen online gehoord blijven.

Kritische stemmen
Het is belangrijk dat jij weet wat deze wet inhoudt en hoe jij dit kan inzetten. Veel onderdelen van de nieuwe wet werken namelijk alleen als je bepaalde instellingen aanzet. Daarom roept Bits of Freedom activisten, ngo’s en andere kritische stemmen op om luid te blijven. De campagne bestaat uit een manifest, al ondertekend door o.a. Amnesty, Stem op een Vrouw, 'politieke_jongeren' en Alexander Klöpping, en portretten en animaties van drie activisten die net als Bits of Freedom strijden tegen oneerlijke technologie en voor mensenrechten. In die portretten zijn de monden gemanipuleerd, om op een simpele visuele manier te laten zien hoe social media het bereik van kritische stemmen beïnvloedt. Ngo’s en activisten worden uitgenodigd om de campagne met hun netwerk te delen, om zo te zorgen dat de nieuwe wetten een nog breder publiek bereiken.

'We zijn heel blij met de nieuwe rechten, die ons beter beschermen tegen de macht en willekeur van Big Tech. Het is tof om te zien dat de wet waar wij achter de schermen aan hebben gewerkt nu eindelijk van kracht is', vertelt Lotje Beek, beleidsadviseur bij Bits of Freedom. 'We hopen dat de DSA kritische stemmen het bereik geeft dat ze verdienen.'

Gijs van den Berg, Creative Director KesselsKramer, vertelt MarketingTribune: 'Communicatievrijheid is een grondrecht, ook online. Door de nieuwe wetten en de juiste instellingen te communiceren, geven we gebruikers hun stem terug op digitale platformen.'

Website
Op de website jouwplatformrechten.nl, ontworpen door de digitale tak van KesselsKramer, kesselskramer.digital, kun je lezen wat de nieuwe platformrechten voor jou betekenen. De website, gericht op de lange termijn, evolueert continu om in lijn te blijven met de wetten en je toekomstige controle over platformen te waarborgen. Daarnaast vind je er het manifest en kun je campagnematerialen downloaden om de wetten zo nog breder bekend te maken. De website zal ook worden ingezet door partner ngo’s in o.a. Polen en Duitsland.

Bits of Freedom versterkt rechten
Nieuwe technologie kan bijdragen aan een open en rechtvaardige samenleving. Maar te vaak doet ‘t dat niet. Bits of Freedom zet zich in voor het versterken van onze digitale rechten en vrijheden. Constructief waar kan, scherp waar moet. Door wetgeving te beïnvloeden, campagne te voeren en bewustwording te vergroten. Meer info staat hier.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken