Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden versus AI

- Online
- 6 nov 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CommunicatieStrategie
- 6 nov 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
ZilverWerkt, een organisatie die 'doorwerkers' verbindt met werkgevers, lanceert ‘Senior Intelligence’ tegen leeftijdsdiscriminatie. SI wil een beweging worden die het werken na de pensioengerechtigde leeftijd normaliseert.
De campagne, ontwikkeld door Woedend - The New Creatives dient als tegengeluid tegen de enorme investeringen in tech en de opkomst van AI op de werkvloer, en benadrukt dat deze groep mensen een uniek talent en ervaring heeft die technologie nooit volledig kan vervangen.
Uit recent onderzoek blijkt dat 50% van de gepensioneerden die doorwerken of dat willen, denkt dat hun kansen op een baan aanzienlijk verkleind zijn vanwege hun leeftijd. Daarnaast heeft 67% van de doorwerkers geen gesprek gehad met hun oude werkgever over hun wensen of de mogelijkheden om na de pensioenleeftijd eventueel door te werken. En geeft 30% van hen aan anders te worden behandeld door collega’s en leidinggevenden omwille van hun leeftijd. In een tijd waarin bedrijven steeds meer inzetten op jong talent en data-gedreven technologieën, brengt Senior Intelligence de ‘doorwerker’ naar eigen zeggen in beeld—degenen die na hun pensioen graag willen doorwerken.
Chantall Olthoff, managing director ZilverWerkt: 'Inclusiviteit leeft steeds meer bij organisaties, maar het creëren van een inclusieve werkcultuur gaat ook over leeftijd. Met de uitdagingen rondom arbeidstekorten en vergrijzing is het cruciaal dat we als maatschappij de beeldvorming over doorwerkers drastisch veranderen. Door in te zetten op leeftijdsinclusie, versterken we niet alleen de positie van doorwerkers maar dragen we ook bij aan oplossingen voor bredere maatschappelijke uitdagingen. Samen met Woedend die werkt vanuit het ‘social by design’ principe hebben we een unieke en opvallende aanpak ontwikkeld om dit thema te agenderen.'
De campagne introduceert volgens de makers een mini-collectie van streetwear-essentials met het logo 'SI,' dat staat voor 'Senior Intelligence' en subtiel verwijst naar het Spaanse 'si' — als krachtige 'JA' dat ZilverWerkt graag als maatschappelijke steun ziet voor doorwerkers. Deze essentials bieden zowel doorwerkers als de maatschappij de kans om hun support voor deze groep letterlijk uit te dragen. Dat is nodig, omdat het onderzoek laat zien dat het nog niet vanzelfsprekend is om doorwerkers in te zetten. Deze groep wordt soms zelfs helemaal vergeten. Naast de rijke ervaring fungeren doorwerkers vaak als mentoren die jongere generaties essentiële waarden bijbrengen, zoals gastvrijheid en loyaliteit. Ze spelen daarnaast een cruciale rol in de ontwikkeling van jong talent. De campagne komt tot leven via een manifestfilm, abri’s, een collectie streetwear-essentials en een digitale campagne, specifiek gericht op werkgevers die nog geen doorwerkers in hun team hebben.
Seema Sharma, creative partner bij Woedend: 'Met Senior Intelligence willen we de doorwerker normaliseren en het stereotype beeld van gepensioneerden doorbreken. Te vaak worden ze gezien als mensen die achter de geraniums zitten, terwijl velen juist een grote drive hebben om hun kennis en ervaring in te zetten. Door een label als Senior Intelligence te introduceren, geven we deze groep een stem en herkenbaarheid in de maatschappij. Woedend! heeft niet alleen de strategie en het concept ontwikkeld, maar ook de productie verzorgd. We hebben bewust gekozen om geen acteurs in te zetten, maar echte doorwerkers die deze frisse energie belichamen. Zij zijn de perfecte dragers van deze mooie boodschap.'
Bekijk de nieuwe campagne in het venster hieronder.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- SI
- Senior Intelligence
- inclusiviteit
- senior
- ZilverWerk
- doorwerken. Chantall Olthoff
- leeftijdsdiscriminatie
- doorwerker
- Woedend! The New Creatives
- pensioen
- ZilverWerkt:
- Seema Sharma
- JA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [update] Creatieve sector alert op... 17-07-2025
- Nederlanders shoppen bewust en... 10-07-2025
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers