![[Bright Brands Future Meetup] (2) Makers-industrie Nederland behoort tot wereldtop](/templates/img/lazyload.gif)
[Bright Brands Future Meetup] (2) Makers-industrie Nederland behoort tot wereldtop
Samen met Salesforce organiseerde Sandenburg-DST de tweede ‘Bright Brands Future Meetup’, vanuit de eigen studio aan het IJ. Met deze keer uit de ‘makersindustrie’: Stefan Verhoeven, ceo Miele Nederland en Geert Frank, Head of International Marketing & Communications bij de Lely Group.

37 procent Nederlanders maakt gebruik van spraakassistenten
Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek dat DirectResearch uitvoerde in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital.

Aftermath SXSW: Wees een lastige klant (1)
Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 1: Sandra van de Ven van het Ministerie van Innovatieve Zaken.

Mijn Marketing: Zoë Snijder van Hooghoudt
Zoë Snijder woont in Amsterdam en werkt sinds augustus 2021 als marketing manager bij het Groningse familiebedrijf Hooghoudt, waar zij ‘een ontzettend leuk team van zes marketeers aanstuurt.’

Dossier Digital factcheck
Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune het 'Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. In editie 03 het Dossier Digital factcheck. MarktingTribune zet de digitale historie op een rij, prikt luchtbellen door en benoemt wat wél relevant is voor ons vak.

Woekeren met zonnebloemolie op Bol.com
Zonnebloemolie is het nieuwe WC papier. Derde partijen bieden nu vanwege de Oekraine-crisis en gehamster in Nederland via het platform van Bol.com flessen zonnebloemolie aan tegen woekerprijzen.

Kruidvat CMO Brenda Smith: 'In dit domein voelen wij ons thuis en dat willen we behouden'
CMO van Kruidvat / A.S. Watson, Brenda Smith, praat MarketingTribune bij over de voorjaarscampagne, het vervolg, de effecten van de inflatie en oplopende grondstoffenprijzen wanneer je toch steeds verrassend en altijd voordelig wilt blijven. 'Wij zijn de uitvinders van de 1+1!'

Twinkle100 voegt marketplaces toe en breidt uit
De Twinkle100, het jaarlijkse overzicht van de e-commerce branche in Nederland, gemaakt door zustertitel Twinkle, breidt dit jaar uit en gaat marketplaces toevoegen.
![[BC Event] Mirck: 'Het publiek accepteert en omarmt jouw content pas als die steengoed en raak is'](/templates/img/lazyload.gif)
[BC Event] Mirck: 'Het publiek accepteert en omarmt jouw content pas als die steengoed en raak is'
MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Vincent Mirck, contentspecialist, trainer, spreker, auteur van het boek 'Speel-skills' één van de keynotes in DeFabrique te Utrecht. We stellen hem even voor.
![[onderzoek] Retailer moet klaar zijn voor metaverse](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Retailer moet klaar zijn voor metaverse
In 2026 spendeert een kwart van de mensen dagelijks ten minste een uur in de metaverse, aldus recent onderzoek van Gartner. Steeds meer retailers (denk aan H&M, Walmart, Nike) zijn al aanwezig in deze digitale omgeving. De concurrentie moet nu volgen.
![[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos
Madelon Altena-Bogers is Marketing Directeur bij de Nederlandse drogisterijketen Etos. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik ben gecharmeerd van print. In één plaatje moet alles samenkomen. Dat is bijna een kunstvorm. Enkele van mijn favorieten: Apple Think Different, Absolut Vodka en Dove.'

Monitor Consumentengedrag: bouwen aan sterke merkpositie e-bikes
E-bikes zijn ongekend populair. In 2021 werden voor het eerst meer nieuwe e-bikes verkocht dan gewone fietsen, zo berichtte RTL Nieuws vorige week. Van de nieuw verkochte fietsen was vorig jaar 52 procent een e-bike. Een jaar eerder lag dit nog zo'n 2 procent lager.

VNLOK-leden gaan online gokreclames beperken
Vooruitlopend op de aangekondigde wijziging van de Wet kansspelen op afstand door de minister van Rechtsbescherming nemen de leden van VNLOK de verantwoordelijkheid om via zelfregulering de online kansspelreclames op korte termijn aanzienlijk te beperken.

Heineken Silver gelanceerd in eerste virtuele brouwerij
De eerste virtuele brouwerij van Heineken werd geopend tijdens een exclusief evenement in Decentraland, een virtual reality platform dat draait op de Ethereum blockchain.

'Reclame voor gokken verbieden'
Reclames voor gokbedrijven worden aan banden gelegd. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming wil 'ongerichte' reclame – en dan vooral met bekende Nederlanders zoals ex-voetballers - voor risicovolle kansspelen op termijn verbieden.’ Zo bericht NOS.nl
![[Mijn Marketing] Michiel van Elk van Sublime](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn Marketing] Michiel van Elk van Sublime
Michiel van Elk is Director Marketing & Events bij Sublime, de commerciële radiozender voor funk, soul en jazz. Sinds oktober 2020 is de zender onderdeel van NRC Media: ‘Bovenal vind ik dat goede marketing een bepaalde soul heeft. Het moet van binnenuit komen en je doelgroep bereiken en raken.’
![[onderzoek] Media Buyers willen meer investeren in video advertising](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Media Buyers willen meer investeren in video advertising
Pubmatic presenteert samen met IAB Europe nieuw onderzoek: “The State of Online Video Advertising in Europe”. Uit het rapport blijkt dat media buyers graag meer willen investeren in video advertising.
![[update] ACM legt online marketingbedrijf Allfree dwangsom op](/templates/img/lazyload.gif)
[update] ACM legt online marketingbedrijf Allfree dwangsom op
Online marketingbedrijf Allfree misleidt consumenten met websites voor slotenmakers en andere spoeddiensten volgens de ACM. De waakhond heeft het bedrijf daarom een dwangsom van 89.000 euro opgelegd. Allfree stelt in een verklaring dat er volstrekt geen sprake is van misleiding en gaat in beroep.

Corona stuwt online uitgaven
De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, een stijging van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13% vergeleken met 2020.

Smartphone steeds belangrijker bij online shopping
Ruim een derde van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan de mobiele telefoon als voornaamste device om op te shoppen. Dat blijkt uit Klarna's Mobile Shopping Report, een onderzoek onder meer dan 13.000 consumenten in 13 landen gericht op hun mobiele shopping gewoontes.

Gospooky eerste TikTok marketingpartner
Social technology agency Gospooky is benoemd tot officiële TikTok marketingpartner in Nederland, als onderdeel van het nieuwe partnerprogramma van het entertainment platform.

Horeca en toerisme ontwikkelen extra tool voor gastvrijheid
Een nieuwe gastvrijheidstool, ontwikkeld door Koninklijke Horeca Nederland en NBTC, heeft als doel om ondernemers uit de horeca- en toerismesector kennis en inzichten te bieden over manieren om nog beter te kunnen bedienen.
![[branded content] MarketingOps: een betere stroomlijning van jouw marketing operatie](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] MarketingOps: een betere stroomlijning van jouw marketing operatie
Marketing Operations, MarOps of MarketingOps je hebt er misschien al eens over gehoord of gelezen, maar wat is het precies? En waarom breekt het juist nu door? In dit artikel nemen we je mee in deze nieuwe discipline binnen marketing.

Europese Commissie start onderzoek naar Meta en Google
De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar een overeenkomst tussen techreuzen Meta en Google. Met de overeenkomst uit 2018 hebben ze mogelijk adverteerders en advertentienetwerken benadeeld.

Tweede Kamer stemt in met verbod nepreviews
De tweede Kamer heeft ingestemd met een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms. Het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming gaat nu voor behandeling naar de Eerste Kamer.

ACM waarschuwt influencers
Influencers en bedrijven zijn gestopt met het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind vorig jaar 6 influencers die op grote schaal neplikes kochten, hierop aangesproken.

Tinder lanceert Blind Date in Nederland
Blind Date is volgens Tinder ‘een nieuwe sociale ervaring die Tinder-leden aan elkaar koppelt voordat ze elkaars profiel kunnen bekijken.’ Zo geven gesprekken, in plaats van foto's, de eerste indruk.
![[CMO] Maarten Vriesendorp (Vivera) Hap-voor-hapmarketing naar een betere wereld](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Maarten Vriesendorp (Vivera) Hap-voor-hapmarketing naar een betere wereld
In deel 20 van MarketingTribune's rubriek 'CMO in het diepe' Maarten Vriesendorp van Vivera: 'In reclame is het belangrijk om als marketeer te stoppen met zenden en pushen; je moet juist laten zien hoe we de wereld samen beter kunnen maken.'

Campagne Snapchat om jongeren te laten stemmen
Instant Messaging-app Snapchat is een campagne gestart die jonge kiezers stimuleert om hun stem uit te brengen tijdens gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart.
![[marketeer 165] Bob Verlaat - marketeer Super73 e-bikes](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 165] Bob Verlaat - marketeer Super73 e-bikes
In deel 165 van onze successerie [marketeer] spreken we Bob Verlaat van de marketingafdeling bij Super73 e-bikes. Dit merk is ontzettend gegroeid de afgelopen jaren dankzij een scherpe, weloverwogen marketingstrategie.
![[branded content] Online marketeers profiteren van handel in cryptovaluta](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Online marketeers profiteren van handel in cryptovaluta
Het zijn gouden tijden voor online marketeers. Niet alleen omdat we steeds vaker online zijn en ons algehele koopgedrag ook steeds vaker naar het internet verplaatsen, maar ook omdat er tal van nieuwe producten zijn die zich vrijwel uitsluitend op de online gemeenschap richten. Het meest treffende voorbeeld hiervan is wel de handel in cryptovaluta.

Nivea lanceert eigen online platform
Nivea heeft alle informatie rond pigmentvlekken en zijn oorzaken gebundeld op een nieuw platform. Het online platform draagt de naam Nivea Anti-Spot Masterclass’.

NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends
Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor het eerst NMO Mediatrends. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) dat tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en Vinex.

Miljoeneninvestering voor pakketvervoerder mySendle
De Nederlandse startup mySendle heeft een investering opgehaald van ‘meerdere miljoenen’. Dat laat de onderneming bij monde van woordvoerder Casper Plat vandaag weten.

Nationale Marketing Benchmark: winnaars veel klantgerichter met CX
Vrijwel alle bedrijven in Nederland maken werk van hun customer experience. Wel verschillen winnende en dalende merken in aanpak en dus effect. Winnaars stellen meer doelen en streven hogere klantwaarde na. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark.

Gemeenten: omarm lokale e-commerce
Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur doet de e-commercesector een oproep aan alle aankomende raadsleden en de te vormen coalities: omarm de digitale lokale economie.

Inschrijving DDMA EMAS Awards 2022 geopend
De inschrijving van de nieuwe DDMA EMAS Awards (voorheen DDMA E-mail Awards) is geopend. Er kan deelgenomen worden in vijf categorieën: Innovation, Optimization, Design, Young Talent en de Battle of the Agencies.
![[branded content] Waarom is België een moeilijke markt om te adverteren?](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Waarom is België een moeilijke markt om te adverteren?
Vlamingen spreken gewoon Nederlands, dus zullen ze onze reclamespots, banners en advertenties wel verstaan. Toch? Fout. Je communicatie één op één doorzetten van Nederland naar België zal ongetwijfeld wel wat zaken opleveren. Maar je gaat heel wat kansen laten liggen.

Miss Etam biedt collectie weer online aan
Vanaf 2 maart is de nieuwe webshop van modemerk Miss Etam weer online. In de shop wordt de nieuwe collectie, bestaande uit nieuwe én vertrouwde items, aangeboden.
![[casefilm] Opbrengst NFT-veiling naar Voedselbanken](/templates/img/lazyload.gif)
[casefilm] Opbrengst NFT-veiling naar Voedselbanken
Subway, Lay's en bureau Fitzroy hebben een 'NFT' verkocht tijdens het eerste grote NFT event in Nederland NFTx in Haarlem. De jas bracht 6000 euro op bij Sotheby’s, in totaal kon hierdoor 13.000 euro aan Voedselbanken Nederland worden overhandigd.

'Betere voorlichting gebruik gegevens internetgebruikers'
Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken. Dat stellen de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM).
![[onderzoek] 2,5 miljoen Nederlanders in 2021 slachtoffer online criminaliteit](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] 2,5 miljoen Nederlanders in 2021 slachtoffer online criminaliteit
In 2021 was 17 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder, bijna 2,5 miljoen mensen, naar eigen zeggen slachtoffer van online criminaliteit. De meesten kregen te maken met online oplichting en fraude.

Rechter verbiedt darkstore Getir in Oegstgeest
De voorzieningsrechter heeft de gemeente Oegstgeest in het gelijk gesteld in een zaak tegen Getir. De flitsbezorger wil daar een dark store openen, volgens de gemeente en de rechter is dit in strijd met het bestemmingsplan.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe podcast over... 23-05-2022
- Thomas Lubert van Wijnvoordeel: Als... 20-05-2022
- Google en Twitter niet aansprakelijk... 18-05-2022
- ACM verduidelijkt regels voor... 18-05-2022
- [branded content] Zo ontwerp je een... 18-05-2022
- Marketingfacts lanceert nieuwe website17-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres