De arend, de spin en social media

De arend, de spin en social media
  • Online
  • 17 okt 2013 @ 10:14
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social media

Social media lijken nog steeds in de kinderschoenen te staan in het bedrijfsleven. Uit onderzoek van KPMG (2013) blijkt dat de meeste ondernemingen nog pionieren met social media. In 2011 bleek uit een onderzoek van Booz&Co dat slechts zo'n 30 procent de commerciële effecten van social media voor de organisatie meet. Zorgwekkend, aangezien er voldoende kansen zijn die bedrijven en organisaties kennelijk onbenut laten!

Paul Arden: 'If you want to be interesting, be interested.'

Organisaties die gebruik maken van social media doen dit actief en communiceren met name over zichzelf. Het draait echter steeds meer om de relevante berichten te signaleren en deel te nemen aan lopende gesprekken. Een parallel is te trekken met dieren in de natuur. Veel organisaties gedragen zich als een roofvogel, bijvoorbeeld een arend. De arend slaat iedere dag zijn vleugels uit om te jagen op de volgende prooi, wat veel energie kost. De prooi moet gevonden worden omdat er anders onvoldoende energie is om de volgende dag weer te vliegen. Slaagt de arend hierin dan volgen er veel succesvolle vluchten. Als er geen prooi te vinden is, dan kan het omslaan in een vicieuze cirkel waardoor er steeds minder energie is om te vliegen.

Neem dan de spin. De spin bouwt rustig aan een web en heeft het geduld om te wachten totdat een prooi in het web is gevangen. Negatief? Zie het web als een vangnet voor prospects en klanten die geholpen willen worden. Hoe zorg je dat je dit vangnet op het juiste moment bij de relevante personen krijgt? De miljarden zoekopdrachten die op LinkedIn worden gedaan, zijn die niet gericht op het vinden van 'een vangnet' om geholpen te worden?

Het geven van aandacht is het startpunt van het creëren van digitale waarde voor klanten. Geef aandacht aan de mensen die online vragen stellen (de arend) en daarmee mogelijk op zoek zijn naar een vangnet. En stel informatie online beschikbaar (de spin).

Geef dus iedere dag een beetje aandacht aan de voor jou relevante doelgroepen, al is het maar vijf minuten. Als iedereen in de organisatie dit doet, ontstaat er vanzelf een collectieve kracht die kan leiden tot een groot commercieel vangnet. Zie het als een team van spinnen die de spinnenwebben collectief hebben verbonden en een grote dekking hebben. De arend kan vervolgens actief speuren naar mensen die het vangnet zoeken en hen hier naartoe leiden.

Hoe je dit web kunt realiseren èn de arend en de spin kunt laten samenwerken leer je in de NIMA Expert Class Social Media B2B die plaatsvindt op 29 oktober in Hilversum.

Kijk hier voor de volledige versie van deze blog.

tekst: Ayman van Bregt SMP, moderator tijdens NIMA Expert Class: social media B2B.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken