Search retargeting: ctr omhoog, cpa omlaag

Search retargeting: ctr omhoog, cpa omlaag
  • Online
  • 14 nov 2013 @ 08:00
  • 12965 x gelezen
  • Link
  • Nino de Jager
    Nino de Jager

    online marketeer
    Quisma
  • Zoekmachine

Onlangs mochten wij aan de slag voor een groot Europees automerk dat een vrij uitgekiende multimediastrategie hanteert. Search is een belangrijk kanaal om mensen te verbinden met zo’n merk. Naast merkbekendheid is de online performance zeer belangrijk. Met retargeting voor zoekadvertenties wordt er een nieuwe dimensie toegevoegd aan de targetingmogelijkheden, waardoor budgetten efficiënter kunnen worden ingezet om verloren bezoekers alsnog te winnen als klant. Hoe dat in zijn werk gaat en wat het oplevert zal ik toelichten.

Opnieuw verbinden met klanten via hun favoriete product
Aan de hand van websitedata kun je de betrokkenheid van websitebezoekers beoordelen. Wanneer iemand zijn populaire cabriomodel heeft bekeken op de site, is het mogelijk een volgende keer, wanneer die consument een zoekopdracht uitvoert op de naam van dat specifieke merk of ‘cabrio’, direct een relevante uiting te laten zien over datzelfde populaire cabriomodel.
Eerder was de intentie van de zoekopdracht één van de belangrijkste pijlers om een zo relevant mogelijke advertentie voor te schotelen. Nu kunnen we websitedata gebruiken om inzicht te krijgen in wat de bezoeker op de site bekeken heeft en vervolgens kunnen we deze geïnteresseerde een advertentie laten zien, gebaseerd op de bekeken inhoud op de website. Dat kan een enorm resultaat opleveren: search retargeting-advertenties hadden in dit geval een stijging in click-through rate (ctr) van 9%.

Cost per action daalt met 26% op generieke zoekwoorden
Het adverteren op competitieve zoekwoorden als ‘14% bijtelling’ of bijvoorbeeld ‘auto kopen’, wordt vaak niet beloond met een positieve cost per action (cpa). De klikprijzen zijn hoog en het aanbod advertenties is groot. Om toch op te vallen bij de juiste doelgroep verhoogt deze autofabrikant zijn biedingen wanneer een gebruiker al een keer op de website van de fabrikant is geweest. Hiermee krijgt de advertentie een hoge en goed zichtbare positie bij de juiste autokoper, wordt het budget efficiënter besteed en daalde de cpa met maar liefst 26%. Dat is zeer concreet een resultaat waar je als online marketeer blij van wordt, maar jij niet alleen!
Het doel van de autofabrikant is niet alleen om mensen te bereiken, maar ook te betrekken bij het merk. Dat laatste is een stevige uitdaging en lukt vaak niet met slechts één contactpunt. Door middel van search retargeting kunnen we consumenten opnieuw bereiken met een voor hen relevante boodschap en een opvallende positie. Alsof je consumenten die even eerder in je winkel hebben rondgekeken, op straat nog eens aanspreekt en hen uitnodigt voor een kop koffie. Een slimme manier om de effectiviteit van je campagne te verhogen en tegelijk de uitgaven beperkt te houden. Met harde cijfers achter de hand ook een goed verhaal om als marketeer aan je eigen organisatie te verkopen.
 

Nino de Jager

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken