[column] Jouw online reputation? ‘Being cool is about being yourself!’

[column] Jouw online reputation? ‘Being cool is about being yourself!’
  • Online
  • 19 feb 2014 @ 06:00
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Online

De uitspraak 'Being cool' was ooit een typisch jaren tachtig stopwoord. Het is een uitdrukking die altijd 'hot' is gebleven. En dat gedachtegoed uit de 'eighties' kent dan ook veel revivals in veel bekoelde verschijnselen. De site wikihow.com geeft een heldere uitleg van 'Coolness': 'Be aware of how others will perceive you. There's a difference in letting people's judgments affect your self esteem and being aware of how you come off to others!'

Authentieke reputatie
De stelling luidt dan ook: moet je cool of gewoon 'jezelf' zijn om in de huidige sociale media enige reputatie en engagement op te bouwen? Zou je ook kunnen boeien en binden als je nep bent?
In het grote aanbod van social media-presentaties wordt gehamerd op reputatiemanagement. Reputatie definieer ik hier als het 'imago van jouw staat van dienst'. Hierbij wordt spijtig teveel image en te weinig 'social proof' geopenbaard. Soms lijkt het dat je gewoon thought leader wordt door simpelweg wat artikelen van anderen te delen en veel te retweeten. Voor de duidelijkheid; een thought leader is een opinieleider en vaak frontrunner op een bepaald vakgebied en maakt zijn eigen content en visie.

Social reputation als nieuwe luchtbel
Social reputation gaat teveel over opblazen. Het lijkt te weinig te gaan over het aantoonbaar delen van een topprestatie. Wellicht staat hier de Nederlandse cultuur wel in de weg. Het gras wordt immers kort gemaaid anno 2014. In zomaar een sessie social media wordt veelal het begrip social reputation even genoemd. Soms ook wel benoemd maar dieper gaat het niet. En diep is het juist wel. Diep gaat het. Jouw staat van dienst is iets dat staat en waarover wordt gepraat en wat van waarde is binnen jouw loopbaan. Een reputatie moet - openlijk - ergens erkend worden. Anders zijn het gewoon ‘achievements’ die achter gesloten deuren blijven. Pakken wij het verschijnsel 'social reputatie' hierbij dan lijkt dit de verwording van de nieuwe luchtbel te zijn. Anders dan tijdens werktijd daadwerkelijk prestaties te leveren waar je op kunt voortbouwen lijken er velen een sport van te maken een luchtige reputatie op te willen bouwen van invloedscores. Cynisch genoeg zijn deze scores bij de managers die daadwerkelijk uitblinken door hun prestaties op gebied van marketing, communicatie en online juist laag. Lage Klout Scores aangezien zij geen tijd hebben om uren per dag te tweeten, plaatjes te posten en lege dialogen aan te gaan. Ook werkgevers hebben het gehad met massaproductie aan sociale content en het (soms) aangaan van onnodige dialogen onder werktijd. De verzakelijking hakt in op de arbeidsintensieve social media.

De Clicked Through Proven Performance Rate (CTPPR)
De constante factor waar het dus écht om gaat is dat jij en jouw organisatie goede producten en diensten leveren. Vitaal rondom deze levering is het bewijst - de social proof - dat die levering ook uitstekend is geweest. Anders dan het verplaatsen van social media-lucht zal het sociale netwerk voor de social proof moeten zorgen van jouw daadwerkelijke prestaties en moeten wij jouw prestatie ook kunnen vinden. De harde Clicked Through Proven Performance Rate moet jouw dagelijkse graadmeter zijn van jouw prestaties.

Dus: welke prestaties gaan wij vinden als wij op die leuke dialoog, review of score klikken? Jouw real-life prestaties moeten meetbaar zijn maar vooral op een boeiende manier te communiceren zijn om echt te engagen!
 

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken