Ja Facebook kost geld. So what?
- Online
- 20 mrt 2014 @ 15:26
- Link
-
Martin Kloos
head of strategy & consulting
Isobar - Social media
- 20 mrt 2014 @ 15:26
- Martin Kloos
Er is veel gedoe over Facebook en het terugschroeven van organisch bereik (tot misschien wel 1 tot 2%*). Toegegeven, leuk is het niet als je veel hebt geïnvesteerd in het opbouwen van een fanbase om vervolgens min of meer gedwongen te worden te bepalen om deze fanbase ook te bereiken. Sommigen** vergelijken Facebook zelfs met een drugsdealer die merken eerst gratis heroïne verstrekt en verslaafd maakt om ze vervolgens te laten betalen.
Mijn stelling? We moeten die (in mijn ogen niet bestaande) gifbeker maar eens leegdrinken. Merken moeten zich niet (alleen) afhankelijk maken van organisch en viraal bereik. Wil een merk dat social substantieel blijft bijdragen aan businessdoelstellingen, dan is paid reach daaraan onlosmakelijk verbonden.
Wie houdt wie nou voor de gek?
Er zijn maar weinig merken die organisch en viraal en op eigen kracht succesvol worden. Veel mensen bereiken kost nu eenmaal geld. Bedrijven betalen ook voor het versturen van e-mailnieuwsbrieven naar zelf zorgvuldig opgebouwde CRM-databases. Zeker wanneer het beheer van dit soort databases buiten de deur ligt.
De notie dat Facebook (of social marketing in het algemeen) gratis is, is natuurlijk al lang verleden tijd. Er zat altijd al veel kosten in het beheren van Facebook-pagina’s. Zij het in het creëren van content, het onderhouden van conversaties of het ontwikkelen van campagnes. Bereik van content kan inmiddels aan dit rijtje worden toegevoegd.
Kijk naar de return van je investering
Bereik kopen binnen fanpages (en daarbuiten) maakt het hebben van een Facebook-pagina niet minder waardevol. Ook al betaal je ervoor dat volgers van je merk je content zien, je bent nog steeds communities aan het ontwikkelen. Het zijn stuk voor stuk mensen die, om wat voor reden dan ook, hun hand hebben opgestoken en je willen volgen en dus geïnteresseerd zijn in je boodschappen. Wij hebben legio cases, waarbij we in staat zijn om rond nieuwe productlanceringen of maatschappelijke thema’s die spelen voor merken de bekendheid, de voorkeur of het koopgedrag binnen communities op Facebook positief te beïnvloeden. Daar zit absoluut waarde in voor merken. En de rol van content en conversaties hierin is belangrijker dan ooit. Content en conversaties bepalen de mate van impact van je boodschap binnen de communities. Ook dat hebben we aan den lijve ondervonden: hoe meer interactie volgers met een merk hebben, hoe groter de impact op merkbetrokkenheid. Hierin blijft social echt een andere vorm van digital, always-on marketing.
Toegegeven, hier heeft Facebook een machtspositie, maar de kosten voor bereik zijn nog relatief laag. Om op een community van 200.000 volgers 50% te bereiken kost je enkele honderden euro’s. Als je als groot merk veel volgers hebt, dan is het je wat waard om die te kunnen bereiken met je boodschappen en in gesprek te kunnen blijven. Zeker als je weet dat je in staat bent om kennis, houding en gedrag positief te beïnvloeden.
Ook op grotere schaal moeten merken kijken naar de overall return on their marketing investment en social (Facebook) daarin niet als een geïsoleerd kanaal zien. Merken geven nog steeds tonnen zo niet miljoenen uit aan tv-reclame. Binnen dit kader is de investering op Facebook nog marginaal, maar de impact des te groter. Grote merken als Heineken en Coca-Cola claimen inmiddels goede of betere rendementen uit Facebook dan andere kanalen. Ook uit eigen stal zien we cases waarbij de kosten per GRP op Facebook een factor tien, zo niet honderd lager liggen dan andere mediatypen (lees tv).
De charme van social?
Maar de charme van social was toch juist verdiende aandacht? Juist! Mijn stelling is dat de opportunity voor merken om dankzij de inzet van social succesvoller te zijn groter is dan ooit. Dankzij het digitale, always-on karakter zijn merken juist in staat om zich door middel van content en conversaties te ontwikkelen. De invloed van social content en conversaties op kennis, houding en gedrag van consumenten heeft zich, in mijn ogen, allang bewezen. De inzet van paid versterkt dit effect alleen maar.
-
Martin Kloos
- Werkt bij: Isobar
- Functie: head of strategy & consulting
- Website:https://www.isobar.com
- Profiel »
- content
- bereik
- Heineken
- fanbase
- organisch bereik
- Coca-Cola
- community
- advertising
- social media
- paid reach
- televisie
- kanalen
- roi
- crm
- media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing