Wat het 'Merk Nederland' heeft aan Obama's Nuclear Security Summit

Wat het 'Merk Nederland' heeft aan Obama's Nuclear Security Summit
  • Online
  • 24 mrt 2014 @ 13:35
  • 35887 x gelezen
  • Link
  • Karlijn Marchildon
    Karlijn Marchildon

    Junior Strateeg
    XXS Amsterdam
  • ForumPolitiekMarketing

Nederland zou geen Nederland meer zijn als we niet eens lekker gingen zaniken over de negatieve gevolgen van de Duke Nukem summit, die nu plaatsvindt in ons land. Jaja, we hebben het nu wel genoeg gehad over de kosten (begroot op 24 miljoen), de gevolgen voor omwonenden (denkt u eraan uw legitimatie op zak te hebben) en weggebruikers in de randstad (veel wegen zijn afgesloten dus werk eens een dagje thuis). Maar laten we in onze Hollandse nukkigheid niet vergeten welke enorme kansen we hier hebben liggen voor het Merk Nederland. Ik zeg, brand exposure, brand-love, peer recommendations. The sky is the limit.

"Aller ogen zijn gericht op Kwatta"

Ja, het organiseren van zo'n summit kost wat. Maar hebben wij ooit onze klanten afgeraden campagne te voeren omdat het wat kost? Didn't think so. Naast het feit dat we als gastland een enorme bijdrage leveren aan een veiligere wereld, wordt Nederland deze week weer enorm op de kaart gezet. Zeker nu de situatie op de Krim de talk of the town is, en Obama en consorten in de aanloop op de top een spoedvergadering hierover hebben ingepland, zijn alle (tele)lenzen ter wereld op ons gericht. Dus, zit uw haar vandaag nog een beetje goed?

You’re from Amsterdam? Ah that city in Germany with the tulips and red light district?

Willen we ooit bekend staan om meer dan het hardnekkige cliché van wietrokende, op klompen paaldansende, gelukkige hoertjes die op de fiets langs de grachten naar hun werk gaan, kids voor op het stuur? Daar is nu de gelegenheid voor. Met het hosten van dit evenement heeft Nederland de kans gecreëerd om optimaal te shinen door te doen waar we goed in zijn. Dit is de kans par excellence om onszelf eens buitengewoon te rebranden. Nederland staat wereldwijd (naast klompen, tulpen en jonkoe) bekend als land dat zich inzet voor vrede, recht en veiligheid. Denk aan het Internationaal Strafhof, het Internationaal Gerechtshof, het Joegoslavië-tribunaal en het Vredespaleis. Het verzoek om de NSS 2014 te organiseren, is dan ook een bevestiging van onze internationale rol als serieuze gesprekspartner. Ik zeg, laten we ons ook opstellen als die volwaardige internationale speler die we kunnen zijn, en ophouden met zeiken over de kosten en overlast.

Dat geluid dat u hoort? Geen paniek, dat is de kassa

En ohhhkee, als we het dan toch over de centen moeten hebben, laten we dan onze ouderwetse handelsgeest eens rebooten en bedenken hoeveel dit ons oplevert. Er komen voor deze drie dagen pakweg 10.000 mensen naar ons land. Zo’n vijftig regeringsleiders en verder zo’n 5.000 delegatieleden, 2.000 medewerkers en 3.000 journalisten. Die willen allemaal vervoerd worden, ergens eten, drinken, en slapen. Laten we gemakshalve uitgaan van drie nachtjes voor 200 euro per nacht, nog eens 100 voor eten en drinken, 50 voor het vervoer, per dag. Dan hebben we de eerste tien miljoen al te pakken. En dan heb ik nog niet eens de (adult) entertainment meegerekend die, correct me if I’m wrong, tevens in het hoogste BTW tarief valt. Just saying.

Tulpen uit Amsterdam

De top wordt dan wel zo sober mogelijk georganiseerd (delegaties en media betalen zelf voor hun reis- en verblijfskosten), het thema van de inrichting van het World Forum tijdens deze gelegenheid is “A modern twist to Dutch classics” wat betekent dat de inrichting voornamelijk zal bestaan uit meubels van Nederlandse ontwerpers. Voor de bloemdecoraties is tevens gekozen voor diverse Nederlandse bloemen (ik gok tulpen).

Al met al hebben we in deze dagen een enorme branding opportunity te pakken voor ons bescheiden landje. Het maakt mij (zelfs als import Nederlander want, geboren in Canada als product van een Canadese vader en Nederlandse moeder) dan ook trots om te weten dat wij deze rol op ons hebben willen nemen. Daarom roep ik u allen op om tijdens de NSS een waardige gastheer of -vrouw te zijn. Kin omhoog, HEMA-worsten vooruit. Dit is onze kans om de wereld die andere kant van Nederland te laten zien.

Karlijn Marchildon
marketing strateeg



Wat heeft het merk Nederland nog meer gehad aan deze NSS? Laat het me weten @karlijnonline.



Karlijn Marchildon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken