Zeven punten om je conversieratio direct te verhogen
- Online
- 18 apr 2014 @ 09:26
- Link
-
Nino de Jager
online marketeer
Quisma - Customer Journey
- 18 apr 2014 @ 09:26
- Nino de Jager
Van marketeers wordt verwacht dat hun inspanningen leiden tot verkopen. In de online marketingwereld gaat het om realiseren van conversie. Het doel kan zijn om concreet producten te verkopen, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om het aantrekken van abonnees. Het gaat er voor marketeers vooral om, om die consument mee te nemen en te overtuigen tot een handeling, of dat nou een aankoop of lidmaatschap is. De factoren die deze handelingen beïnvloeden zijn bijzonder complex. Om het wat eenvoudiger te maken, zijn hier zeven tips die bijdragen aan een hogere conversie.
1. Ruimte, en geen afleiding
Door de korte spanningsboog van mensen wordt al snel meer dan de helft van de informatie op een pagina niet opgemerkt. Gebruik de ruimte van je site zo effectief mogelijk. Plaats producten, call-to-action en belangrijke knoppen altijd boven de fold (het gedeelte dat zichtbaar is op het scherm zonder naar beneden te hoeven scrollen). Zorg voor pagina’s met een duidelijk doel en wat er van de bezoeker verwacht wordt. Op een inlog- of check-outpagina wil je dat de bezoeker maar één ding doet. Zorg ervoor dat er geen escapes aanwezig zijn zoals een nieuwsbriefbox of navigatiemenu die de gebruiker afleiden van het hoofddoel van de pagina.
2. Aantrekkelijk beeld met goede buttons en krachtige woorden
Koppen, titels en buttons op de website zijn een belangrijk onderdeel van het beeld. Ze trekken de aandacht en bieden overzicht. Deze elementen zijn al in de eerste seconde van een websitebezoek cruciaal. Een websitebezoeker scant vaak alleen deze tekst of slechts een deel daarvan. Zorg er voor dat deze elementen altijd goed zichtbaar zijn, ook op verschillende apparaten. Gebruik krachtige en overtuigende woorden waarmee de bezoekers direct weten waar dit gedeelte van de website over gaat en wat zij ermee kunnen. Wat helpt is om te beginnen en te eindigen met een trigger-woord. Denk termen als ‘ontvang’, ‘bespaar’ of ‘leer’ en eindig de zin met een voordeel. Niet alleen de inhoud is belangrijk, ook de vormgeving speelt een grote rol in de aantrekkingskracht. Testen van variaties in formaat en kleur van deze elementen levert verrassende inzichten op. Gebruik afbeeldingen die de doelgroep aanspreken. Afbeeldingen van echte mensen en objecten werken vaak beter. Door close-up afbeeldingen te gebruiken richt de bezoeker zijn aandacht op dat waar het om gaat en blijft het onderwerp ook op verschillende apparaten met verschillende resoluties duidelijk onder de aandacht.
3. Inhoud: Keep it short and simple
Teksten moeten makkelijk te lezen zijn. Voorkom lange teksten. Wanneer je dit niet kan vermijden, zorg dan voor een uitklapbare tekst of verwijs met anchorteksten naar een andere pagina waar uitgebreider op het onderwerp wordt ingegaan (ook beter voor de interne SEO-optimalisatie van je website). De omschrijving van het product of de dienst is een essentiële factor voor het verhogen van de conversieratio. Schrijf positief en probeer deze stemming ook bij de lezer over te brengen.
4. Benoem voordelen
Benadruk voordelen duidelijk zichtbaar op de belangrijkste pagina’s van de website. Toon voordelen in de header en laat ze ook terugkomen aan de zijkant. Belangrijk klantvoordeel is gratis verzending. Niemand vindt het immers leuk om verzendkosten te betalen. Door een “geen verzendkosten vanaf 30 euro”-regel toe te passen verleid je om toch iets meer te bestellen. Hiermee kan de orderwaarde structureel verhoogd worden en maakt de verzendkosten voor de webwinkel meer rendabel. Tip: Maak de winkelwagenregel op zo’n wijze dat klanten deze korting ook krijgen wanneer zij hun winkelmandje net niet vol hebben kunnen krijgen, bijvoorbeeld bij een totaal van een euro lager dan de grens tot gratis verzending. Dit scheelt een hoop ontevreden klanten die net hun winkelmandje niet helemaal hebben kunnen vullen.
5. Garanties bouwen vertrouwen
Consumenten lopen voor hun gevoel bij iedere online transactie een risico. De kwaliteit van het product of het product zelf kan tegenvallen. En dan? Door goede garantie van bijvoorbeeld 2 jaar en retourrecht van 30 dagen te bieden maak je de drempel voor de consument al lager. Vergeet niet dit ook duidelijk te communiceren. Pin je niet vast op het verkopen van producten. Wanneer retourzendingen voor de consument eenvoudig en goed afgehandeld kunnen worden, vergroot je weer het vertrouwen en is het makkelijker nog eens een product aan te schaffen. Gebruik verschillende indicatoren om de klant te laten weten dat achter de site een daadwerkelijk betrouwbaar bedrijf zit zoals een telefoonnummer, een aftelklok, thuiswinkel waarborg en snelle e-mailopvolging.
6. Waarde: denk ook aan impulsaankopen
Conversie heeft alles te maken met waarde. Consumenten vergelijken prijzen van producten om achter de waarde van het product te komen en te bepalen of zij het voldoende waard vinden. De prijs van het product dat zij als eerste te zien krijgen, wordt gebruikt als referentie. Door duurdere producten eerst te tonen lijken producten met een lagere prijs al snel een hele goede deal. In de supermarkt liggen de duurdere producten op ooghoogte en de goedkopere producten onderin. Daarnaast worden de nodige producten zo gepositioneerd in de winkel dat men verplicht is eerst langs producten te lopen met grote kans op impulsaankopen. Categoriseer de webwinkel dusdanig dat deze strategie ook online kan worden toegepast. Begin bijvoorbeeld met het promoten van goedkopere producten die vaak in een impuls worden aangeschaft. Dit zorgt ervoor dat iets al in het winkelwagentje komt en de portemonnee als het ware al geopend is.
7. Maak het vooral makkeljk
Je wilt je dierbare bezoeker van alle gemakken voorzien. Het is uitermate belangrijk dat de website snel laadt en dat de afrekenstappen simpel en duidelijk zijn, zeker met het groeiend aantal aanlopen met smartphones en tablets. Vraag alleen informatie van de bezoeker die echt nodig is en maak het hele proces zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Dit helpt om consumenten aan je merk te binden. Binding is de moeilijkste stap en betreft imago, reputatie, uitstraling en waarden van het bedrijf.
Testen, testen en gaan
Websiteoptimalisatie vraagt om voortdurende toetsing en bijsturing. Doe dit op basis van genoeg data en een evenwichtige periode zonder al te veel actiematige campagnes. Experimenten kunnen als een A/B experiment of een multivariatie experiment worden opgezet. Bij een A/B experiment worden twee totaal verschillende versies van een pagina getoetst. Dit is het beste type experiment om een nieuwe lay-out te testen of een nieuwe pagina versus een oude pagina. Het multivariatie experiment test de resultaten van contentvariaties op meerdere locaties op een pagina. Hiervoor zijn minimaal 1.000 page views vereist om kwalitatieve resultaten uit de test te halen. Na de tests is de website voorlopig weer klaar voor hogere conversies!
-
Nino de Jager
- Werkt bij: Quisma
- Functie: online marketeer
- Website:http://www.quisma.com/nl_NL
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [update] TikTok-vluchtelingen naar... 20-01-2025
- Polaroid.com: digitale beleving vol... 10-01-2025
- TUI introduceert Lena, de AI Explorer 09-01-2025
- Marketeers moeten AI inzetten als... 06-01-2025
- Speciaal staatslot voor huisdieren:... 23-12-2024
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day