Datadrift in marketing

Datadrift in marketing
  • Online
  • 29 apr 2014 @ 09:00
  • 21703 x gelezen
  • Link
  • Koen Rakers
    Koen Rakers

    marketingmanager Benelux
    Salesforce.com
  • LeadsSalesContent

Door marketing automation worden de oude tegenstellingen tussen sales en marketing, als die al nog bestaan, voorgoed opgeheven. De directe, realtime, koppeling tussen data en content zorgt voor een klantervaring, over alle kanalen en apparaten. Dit is mogelijk met marketing automation, het vakgebied waarmee organisaties een slag kunnen maken in dit tijdperk van het ‘internet van klanten’.

De 8 zekerheden van marketing automation
1. Klanten zijn wijzer, in alle opzichten. Je kunt niet meer zomaar je eigen product verkopen. Sterker nog, het gaat niet meer om het product, klanten willen oplossingen! Ze willen bedrijven die haarfijn aanvoelen waar ze naar op zoek zijn. Dit betekent automatisch dat het salestraject langer duurt. Er zijn nu eenmaal meer contactmomenten nodig om je in te leven in de klant. Marketing automation helpt dit proces te automatiseren en dus ook te versnellen.

2. Je kunt goed prioriteiten bepalen in je leads. Welke lead volg je op, en op welke manier? Met lead scoring en grading breng je in kaart waar de interesses liggen van potentiële klanten en of die passen bij jouw product of dienst. Lead scoring betekent het automatisch in kaart brengen van het online gedrag van prospects, bijvoorbeeld met het verzamelen van data gebaseerd op signalen als het invullen van webformulieren of page views. Daarmee kun je het interesseniveau bepalen van elke afzonderlijke lead, alvorens de gegevens gericht door te spelen naar de geschikte sales persoon. Met lead grading kwalificeer je de leads automatisch op basis van factoren als bedrijfsgrootte of branche. Hiermee voorkom je dat verkopers tijd verspillen aan leads die niets zullen opleveren. Als je scoring en grading effectief samen inzet, dan zorgt dit voor goed gekwalificeerde leads die het verkooptraject stroomlijnen. Leads die niet zullen leiden tot een concreet verkoopmoment, bereiken de verkoopafdeling zelfs niet.

3. Met een CRM-systeem heb je de klantgerichte processen op orde. Maar dit geldt voor de achterkant, een CRM-systeem voorziet in zaken als sales forecasting en klantbeheer, maar automatiseert niet de taken ‘aan de voorkant’ waar je behoefte aan hebt. Daarom is een aparte oplossing nodig voor juist die processen, zoals vergaande segmentatie-mogelijkheden en het bepalen van meer intuïtief gedreven leads, waarmee eenzelfde klantervaring over alle kanalen heen wordt bereikt.

4. Je kunt werkelijk bepalen welke campagne de grootste return on marketing investment heeft, niet meer alleen de gangbare rapportages. Zo zie je niet precies alleen hoeveel bezoekers de website dagelijks krijgt, je hebt ook opties voor lead scoring (zie onder 2).
5. Marketing draagt actief bij aan het genereren én kwalificeren van leads, waardoor de aloude, bekende spanningen tussen sales- en marketing teams voorgoed tot het verleden gaan behoren en de kwaliteit van de leads verbetert. Een marketing automation-oplossing spoort ertoe aan processen op elkaar af te stemmen en zorgt voor een nieuwe en frisse samenwerking tussen sales en marketing.

6. Je hebt genoeg goede content, maar zit nu niet meer met de vraag hoe die vervolgens optimaal gaat verspreiden. Je hebt een hulpmiddel in handen om gericht je boodschappen over te brengen en bijvoorbeeld landingspagina’s en webformulieren aan te maken, om zo direct de resultaten te zien van je content creatie inspanningen.

7. Je hoeft niet meer te wachten om verder en in detail te kunnen segmenteren, simpelweg omdat
je nu de juiste data daarvoor hebt, zoals locatiegegevens en gegevens over surfgedrag, functienamen, gezinssituatie, inkomen en ga zo maar door.

8. Veel van de leads die niet direct leiden tot een concrete koop, slippen toch niet door de mazen van het net weg. Het contact kan makkelijk warm worden gehouden met behulp van marketing automation en je bedrijf blijft top-of-mind, waarmee je voorkomt dat het van kwaad tot erger gaat: de lead wordt opgepikt door de concurrent.

Kansen
Niet voor niets groeit het vakgebied digitale marketing als kool, zoals bleek uit een recent rapport van onderzoeksbureau Gartner. Met marketing automation verdwijnen handmatige tellingen en handelingen en heb je direct een SMART instrument in handen. Je kunt eindelijk je energie richten op die nieuwe en spannende marketing activiteiten die je altijd al in je achterhoofd had, zoals social media verkiezingen of een 1:1 afgestemde marketingcampagne.
 

Koen Rakers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken