Welke WK-activatie vind jij het beste?

Welke WK-activatie vind jij het beste?
  • Online
  • 26 jun 2014 @ 08:52
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • ActivatieSocial media

Het WK is in volle gang. Tijdens het Super Dutch-blok van de Ster zien we indrukwekkende commercials voorbij komen. Creatieve bureaus zijn hard bezig geweest om de meest ‘hippe’ gadgets of aantrekkelijke winacties te verzinnen. Ik ben op zoek gegaan naar de meest interessante online activaties. Deze wil ik graag met jou delen. Welke activatie vind jij het beste? Ik ben benieuwd naar jouw mening. Laat hieronder een reactie achter!

1) ING Google Hangout - voorbeschouwing
ING pakt uit met de #watgaathetworden-campagne. Een mooie commercial, een maatschappelijk verantwoord verhaal en ‘de grootste WK-pool’. Om Nederland goed voor te bereiken op het WK heeft ING een Google Hangout-sessie georganiseerd met voetbalexperts. Voorafgaand aan de wedstrijd Nederland - Ghana kon men deelnemen aan een WK-voorbeschouwing met Viggo Waas en Pierre van Hooijdonk, onder leiding van Barbara Barend. De drie voetbalexperts geven hun visie op het WK en delen tips voor het invullen van een WK-pool. ING-fans en -klanten konden deelnemen aan de Google Hangout en al hun vragen stellen.

Goed:
+ goede en creatieve online doorvertaling van de campagne #watgaathetworden
+ expertisefunctie uitstralen en inspelen op de voorpret van het WK
+ dialoog creëren en interactie met klanten aangaan
+ erg sympathiek



2) Amnesty International: Geef de Braziliaanse regering een gele kaart
Amnesty International roept mensen op een petitie te tekenen tegen zinloos politiegeweld. In Brazilië worden protesten vaak met harde hand de kop in gedrukt. Amnesty International komt op voor de rechten van de mens en pakt het WK in Brazilië aan om de Braziliaanse regering een waarschuwing te geven.

Goed
+ indrukwekkende parodie op bekende voetbalplaatjes, goede copy en visuele uitwerking
+ relevant en creatief idee om de gele kaart van voetbal in deze Amnesty International-campagne te verwerken als waarschuwingssymbool
+ laagdrempelige actie, wordt slim opgevolgd met een donatie-actie om meer mensenrechtencampagnes in Brazilië te steunen

Beter
- het zou nog interessanter zijn wanneer je een gepersonaliseerd Amnesty International zinloos geweld-voetbalplaatje zou kunnen maken. Deel deze via Facebook en creëer meer bereik en engagement. Of wanneer je via Facebook zelf gele kaarten kunt uitdelen tijdens het WK.

3) Stabilo – Flipbook-goal Van Persie
Het legendarische doelpunt ‘The Flying Dutchman’ van Van Persie is nagetekend in een flipboekje.

Goed:
+ naast alle inhakers is dit flipboekje een erg leuke creatieve variant
+ relevant, goed getimed; binnen een dag gerealiseerd en verspreid op internet
+ inspelen op de behoefte om het doelpunt keer op keer te bekijken
+ viraal succes



4) De Telegraaf: De Club van ‘14
De Telegraaf heeft rondom het WK een club opgericht van voetbalfans die niets willen missen van dit WK. Deze club is een community op Facebook. Het doel is om De Telegraaf als de Oranje-krant van Nederland te positioneren en WK-abonnementen aan te bieden.

Goed:
+ slimme manier om een community te creëren, door in te spelen op het oranje-saamhorigheidsgevoel, expertise, passie voor WK Voetbal

Beter:
- conceptidee om een community te creëren rondom het WK 2014 heeft veel potentie, naar mijn idee, maar helaas wordt er met de content geen community gecreëerd. De posts zijn voornamelijk van promotionele aard.
- Ik mis interactie, delen van expertise en passie. Er wordt geen interactie aangegaan met de fans.
- Het zou leuk zijn als de community betrokken zou worden bij het creëren en delen van content. Denk aan voorspellingen, persoonlijke voor- en nabeschouwingen, real time content delen.
- De Telegraaf biedt geen toegevoegde waarde met de Club van ’14, waarom zou ik hierbij willen horen? De pagina wordt hoofdzakelijk gebruikt als salestool.


 

Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken