Gezocht: codeschrijvers voor de ‘app-economie’

Gezocht: codeschrijvers voor de ‘app-economie’
  • Online
  • 25 sep 2014 @ 09:00
  • 17372 x gelezen
  • Link
  • Koen Rakers
    Koen Rakers

    marketingmanager Benelux
    Salesforce.com
  • Apps

2014 is het jaar van de app. Gemiddeld worden in Amerika zo’n vijf apps per maand gedownload en we zien dat apps waarvoor betaald moet worden omzetrecords boeken. De applicaties en het geld dat ermee wordt omgezet - de zogenaamde ‘app-economie’ - wordt geschat op een waarde van 151 miljard Amerikaanse dollars* en dat in slechts drie jaar tijd.

Een consumentenverlangen naar apps is er dus zeker, maar ik vrees een opkomende kloof tussen vraag en aanbod ervan. En deze ontwikkeling zal zich ook in Europa gaan voordoen. Dit zit hem in het feit dat voor het bouwen van apps bepaalde vaardigheden zijn vereist op wetenschappelijk, technologisch en wiskundig gebied. De Europese Unie voorspelt dat in 2015 maar liefst 900.000 IT-gerelateerde vacatures zullen ontstaan. Dit is fantastisch, alleen er is ook een grote zorg. Hoe kunnen we tegemoetkomen aan de mogelijkheden die deze nieuwe economie ons biedt als we niet de mensen hebben de specifieke vaardigheden die voor het bouwen van apps nodig zijn? De enige manier om deze nieuwe economie te realiseren is om iedereen erbij te gaan betrekken.

Code Academy
Apps hoeven niet te worden gezien als ingewikkelde, supertechnische dingen die alleen superbreinen kunnen ontwikkelen. In wezen kunnen we, dankzij nieuwe gebruiksvriendelijke programmeertalen, allemaal codetaal gaan schrijven. En ik geloof dat we die kant op zullen gaan. In de toekomst zullen velen van ons in staat zijn om apps te ontwikkelen of aan te passen. Maar om dit daadwerkelijk te realiseren, moeten we onze visie op coderen als een vaardigheid voor alleen de allerslimsten laten varen. Hoe doen we dit? In Amerika staan organisaties als de ‘Code Academy’ klaar als nieuwe universiteiten voor de app-economie. Hier wordt de overgrote meerderheid van de samenleving klaargestoomd voor het coderen van applicaties in - ook voor niet-technici - begrijpelijke colleges en werkgroepen.

Snelle ontwikkelingen
De beroepsbevolking van de toekomst moet natuurlijk wel enigszins technisch onderlegd zijn en dat betekent dat we bij kinderen moeten beginnen. Gelukkig zijn hun interesses en vaardigheden door het alledaags gebruik van smartphones en apps meegegroeid met de economische en technologische ontwikkelingen. En die ontwikkelingen zijn hard gegaan. Vijftien jaar geleden werd op lagere scholen op een heel andere manier computerles gegeven dan nu gebeurt. Thuis speelden kinderen met de Wii en Nintendo of Xbox, maar ze waren nog niet bezig met het downloaden van apps. Tegenwoordig zijn kinderen al op jonge leeftijd hier volop mee bezig en in Engeland zien we een navolgenswaardige ontwikkeling dat kinderen op de lagere school les krijgen in coderen. De beroepsbevolking van de toekomst zal hierdoor ervaring hebben met coderen, met als gevolg een positieve houding ten opzichte van programmeren. Zo wordt programmeren niet meer gezien als een abstracte en te technische vaardigheid of beroepskeuze. Kortom, software-ontwikkeling zal loskomen van het ‘geek-imago’ en coderen en programmeren zal voor de volgende generaties net zo logisch zijn als leren zwemmen. Het is dan niet meer alleen cool Minecraft te kunnen spelen als je 5 bent, maar ook om codetaal te kunnen lezen.

De ‘mobile tech savy’ marketeer
Het bedrijfsleven is een ander vitaal element in het succes van de app-economie. Dit omdat de apps die op de markt komen niet alleen meer op de consument gericht zijn. Het percentage apps dat zich vandaag de dag richt op het bedrijfsleven neemt een enorme vlucht en het hele enterprise software-model ondergaat een gestage revolutie. Dit wil niet zeggen dat direct het hele bedrijfsleven zich moet gaan toeleggen op het bouwen van apps, maar ze moeten wel vooruit plannen en de tools en infrastructuur hebben neergezet om zakelijk te profiteren van de voordelen van apps. En dit is nu net het gat waar de marketeer in kan springen. Net zoals door lessen op lagere scholen de adoptie van technologie door jonge kinderen toeneemt en toegankelijker wordt, kunnen marketeers een instrumentele rol spelen om medewerkers vertrouwd te maken met apps die voor hen worden ontwikkeld, en die het werk voor hen vergemakkelijken. De marketeer die weet wat coderen is of sterker, het zelf kan, blijft bij in de snelle stroom van ontwikkelingen en de groeiende hoeveelheid mobiele toepassingen.

De app-economie biedt enorme kansen voor bedrijven. Echter, om de volle potentie ervan te kunnen benutten, is een radicale verandering nodig die vastgeroeste patronen en denkwijzen opzij zet. Een mooie rol voor de marketeer. Dus, start met het zelf bedenken en ontwikkelen van een app en sluit je aan bij anderen die je voorgingen - van beroemdheden en mensen uit het zakenleven tot huisvrouwen: leer coderen! Veel van de sites waarop coderen staat uitgelegd, zijn gratis. Sommigen brengen het op een speelse manier, anderen beloven dat binnen twaalf weken al concreet resultaat kan worden geboekt. Met name marketeers krijgen tegenwoordig van veel werkgevers de kans om cursussen te volgen om te leren coderen. Daarnaast is er online gratis advies te verkrijgen hoe apps te ontwikkelen, kijk maar eens hier.

*De applicaties en het geld dat ermee wordt omgezet - de zogenaamde ‘app-economie’ - wordt geschat op een waarde van 151 miljard Amerikaanse dollars.
 

Koen Rakers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken