WhatsApp als marcom-tool

WhatsApp als marcom-tool
  • Online
  • 5 feb 2015 @ 00:01
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • Social media

Steeds meer merken en bedrijven onderzoeken de mogelijkheden van WhatsApp als marketingcommunicatiemiddel. Het aantal WhatsApp-gebruikers blijft maar stijgen. In Nederland zijn er maar liefst 9,6 miljoen gebruikers. Het afgelopen jaar zien we een verschuiving van open naar gesloten platformen. Kortom, een interessante trend om je als marketingcommunicatiespecialist in te verdiepen. Als marketeer moet je immers zijn waar de doelgroep zich bevindt. Hoe kun je als merk op een goede manier infiltreren in de WhatsApp-cultuur? Ik heb een aantal voorbeelden en cases verzameld ter inspiratie.

1. Eerste WhatsApp-campagnes

Absolut Vodka
Absolut Vodka heeft WhatsApp als middel gebruikt in een marketingcampagne voor de Argentijnse markt. Voor een productintroductie werd een exclusieve party georganiseerd. Om jouw naam op de vip-lijst te krijgen moest je uitsmijter Sven op creatieve wijze overtuigen. Het doel was awareness creëren, directe communicatie en interactie met het merk.
 



X-Travel
In Nederland heeft X-Travel als eerste WhatsApp gebruikt om de interactie met jongeren aan te gaan. De X-Travel Group Challenge was een vier weken durende, zenuwslopende afvalrace op WhatsApp tussen 100 teams van elk vier vrienden. Het uiteindelijke als enig overgebleven team won een supervakantie van twee weken langs vier van de populairste bestemmingen van X-Travel: Mallorca, Blanes, Lloret en Albufeira.
 



2. Viral in WhatsApp-groepen

Tijdens het WK vlogen de inhakers over en weer in de WhatsApp-groepen. Voor merken was het de uitdaging om de meest humoristische post te delen en viral te gaan binnen deze vriendengroepen. Deze post van Hema ging bijvoorbeeld hard.

3. WhatsApp share button - Bijenkorf.nl

Uit onderzoek van het Amerikaanse Buzzfeed blijkt dat de WhatsApp share button vaker wordt gebruikt dan die van Twitter. De mobiele webwinkel van Bijenkorf biedt ook al de WhatsApp share button aan. Erg slim en handig om makkelijk het leren jasje waar je vriendin al weken naar op zoek is door te sturen of je verlanglijstje naar je vriend door te sturen.

4. Webcare naar Appcare – Coolblue

Bedrijven als De Hypotheker, Essent, Coolblue en zorginstellingen experimenteren met WhatsApp als klantcontactkanaal. Klanten van Coolblue krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om vragen te stellen aan de retailer. En heb je hulp nodig bij de installatie van je nieuwe laptop? Maak dan een foto of video en stuur deze met je vraag naar de productspecialist. Zo word je nog beter geholpen. Er is zelfs al een WhatsApp webcare/marketingtool genaamd Treebrach.

5. Engagement creëren – NRCQ

NRCQ gebruikt WhatsApp als interactiemiddel. Enerzijds om artikelen, video's en interactieve graphics direct te delen. Anderzijds kun je je inschrijven voor updates via WhatsApp. Door het 06-nummer toe te voegen aan je contacten en NRCQ ON te versturen ontvang je dagelijks tussen 8-22 uur maximaal drie updates van het nieuws en een selectie van artikelen. Goed om te weten. Het is geen groepschat, niemand ziet je nummer en alleen NRCQ kan je commentaar lezen. Ik ben de appgroep aan het uitproberen en het voelt als mijn nieuwe vriend. Erg leuk dus.

6. WhatsApp-advertenties

Afgelopen week verschenen er diverse geruchten en artikelen dat Facebook (eigenaar van WhatsApp) met de gedachte speelt om advertenties te integreren in lay-out van WhatsApp. Of dat ten goede komt aan het enthousiasme van deze berichtenservice is te betwijfelen. Wel interessant om in de gaten te houden.

Ben jij bekend met goede marketingcampagnes waar WhatsApp een rol speelt deel ze dan via een comment!
 

Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken