Groei uit tot superster met de marketinglessen van Katy Perry

Groei uit tot superster met de marketinglessen van Katy Perry
  • Online
  • 10 feb 2015 @ 00:01
  • Link
  • Aleksandra Andjelic
    Aleksandra Andjelic

    director pr
    Co-Workx
  • Social media

Katy Perry is hot, zeker na haar optreden tijdens de Super Bowl. Maar waar dankt zij haar immense populariteit aan? Het is niet haar stem, want zo bijzonder is deze niet. En laten we eerlijk zijn, haar nummers zijn nu ook niet bepaald onderscheidend van andere popnummers. Haar marketingstrategie is dat daarentegen wel. Wat kunnen wij van haar leren?

Toon je persoonlijkheid
Katy Perry is niet alleen maar een zangeres, ze is ook een performer. Haar hele doen en laten ademt persoonlijkheid uit. Ze draagt vreemde en opvallende kleding en is er niet wars van om een duidelijke mening te hebben. Ze heeft hiermee een eigen stijl gecreëerd. Ze is geen product meer, maar een merk. Dit is een wezenlijk verschil van elkaar, want in de marketingwereld geldt: ‘We need products, but we want brands.’

Komt deze persoonlijkheid dan overeen met haar daadwerkelijke karakter? Natuurlijk niet, mevrouw Perry is vooral een slimme zakenvrouw. Ze wil geld verdienen en speelt dus in op wat het grote publiek van haar wil horen en zien. Speel hier als organisatie ook op in. Zorg er niet alleen voor dat je jouw expertise toont aan de buitenwereld. Het is ook belangrijk om aan het verwachtingspatroon van jouw doelgroep te voldoen. Dus kom je doelgroep tegemoet en negeer ze niet.

Internet is saai, heel saai
Ongeveer 90 procent van alle content die je op internet vindt is dodelijk saai. We zien, horen of lezen vaak steeds dezelfde mening van anderen. Slechts weinig nieuws is spraakmakend, zeker als het gaat om de mening van B2B-bedrijven.

Katy Perry weet wel hoe ze de aandacht moet trekken. Als voormalig gospelzangeres zong ze over het kussen van andere vrouwen. Voor ons Nederlanders is dat niet echt schokkend, maar in Amerika maakte ze een duidelijk punt. Doe dus net als Katy Perry en zorg ervoor dat je op de een of andere manier onderscheidend bent. Roep niet wat de meute roept, maar durf uit je comfortzone te stappen en op te vallen.

Durf te experimenteren
De muziekindustrie probeert zich snel aan te passen aan de digitale wereld waarin we nu leven. Oké, de platenmaatschappijen zijn bedroevend lang bezig geweest om vernieuwingen tegen te houden. Maar artiesten hebben het heft in eigen hand genomen. Ze waren al in een vroeg stadium actief op social media en YouTube, ze gingen bijzondere partnerships aan en zijn continu bezig met het zoeken naar een complete customer experience voor de fans.

Kate Perry heeft in het verleden meteen begrepen wat het effect van social media voor een artiest is. Ze is populairder dan Obama. Sterker nog, ze staat wereldwijd op nummer 1 betreft het aantal volgers. Ze begrijpt haar fans en heeft een continue interactie met ze. Zoiets kun je alleen bereiken door te durven experimenteren. Iets waar het in het bedrijfsleven nogal eens aan ontbreekt.

Het bedrijfsleven wil vooral alles meten in aantal views, de tijd die men aan een artikel besteedt, de kijk- en luistercijfers, et cetera. En als een marketingactiviteit niet op korte termijn iets oplevert, stoppen we ermee. Deze houding maakt het lastig om te experimenteren met nieuwe activiteiten. Op deze manier weet je ook nooit wat gaat helpen, dus stel jezelf meer open en durf af en toe op je bek te gaan.

Wat doe je met negatieve kritiek?
Katy Perry mag dan wel miljoenen fans hebben die haar adoreren, ook zij krijgt regelmatig met kritiek te maken. Nu kun je je hiervoor afsluiten en nergens op ingaan. Maar je kunt ook kijken of je van de feedback kunt leren. Perry heeft voor dit laatste gekozen.

Voorafgaand aan liveshows roept ze haar publiek op om tweets te plaatsen. Deze verschijnen op een reusachtig scherm voordat de show van start gaat. Ze stelt zich hiermee kwetsbaar op, want de tweets heeft ze niet onder controle en ze weet dat ze ook kritiek van verwachten. Maar het is wel van haar doelgroep en dus gaat ze de interactie met ze aan. Op deze manier laat Perry zien dat ze haar publiek serieus neemt en waardeert. Daar kan het bedrijfsleven nog veel van leren. Negeer klanten met een negatieve ervaring niet, want uiteindelijk leidt dit alleen maar tot nog meer negatieve publiciteit.

Ik ben uniek
Ja, je komt ze nog tegen hoor, de bedrijven die over zichzelf roepen dat ze het best bewaarde geheim ter wereld zijn. Niemand kent ze, maar ze zijn zo enorm speciaal. En hoe vaak lezen we op social media niet dat ‘wij van WC-eend WC-eend adviseren’?

Katy Perry heeft begrepen dat het op social media niet draait om zelfingenomenheid. Ze is niet continu bezig met het promoten van zichzelf. Wat ze wel regelmatig doet, is dat ze ook over andere artiesten positief schrijft. Zo promootte ze het nieuwe album van Beyonce.

Organisaties kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Deel bijvoorbeeld content van andere bedrijven die relevant is voor jouw doelgroep. Laat hiermee zien dat je weet wat zich in jouw omgeving afspeelt en niet alleen maar in jouw eigen domein.

Zoek naar influencers
De rol van influencers wordt nogal eens onderschat. Op het moment dat Katy Perry de kleding van een bepaalde ontwerper aanraadt, weten we vrijwel zeker dat deze ontwerper onder haar doelgroep erg populair wordt. Tegelijkertijd zet Perry haar eigen fans ook als ambassadeur in, ze delen haar content maar al te graag.

Influencers genieten van een hoge mate van vertrouwen binnen een doelgroep. Op het moment dat zij een bepaald merk, product of oplossing noemen, is de kans groot dat de doelgroep hierdoor wordt beïnvloed. Consumenten hebben meer vertrouwen in influencers dan de informatie op bedrijfswebsites, aldus een onderzoek van Nielsen.

Roep hulp in
Voor vrijwel alle wereldsterren geldt dat ze veel advies van externen krijgen. Stylisten bepalen de kleding die ze dragen. Producers helpen de artiesten om hun zelfgeschreven nummers bij te schaven. Pr-bureaus zorgen ervoor dat de wereldsterren continu in de belangstelling staan. Zo ook voor Katy Perry, want je kunt in feite niet meer om haar heen: ‘She’s everywhere’. Of het nu om social media, televisie, radio of printedities gaat.

Schroom als organisatie ook niet om hulp in te schakelen als je dat nodig hebt, want je kunt met een specialistisch advies net dat duwtje in je rug krijgen om nog succesvoller te worden. Net zoals Katy Perry.
 

Aleksandra Andjelic

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken