[column] 'Van sharing terug naar simpele sociale economie!'

[column] 'Van sharing terug naar simpele sociale economie!'
  • Online
  • 10 aug 2015 @ 12:24
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Trends

De sharing economy hakt er stevig in, als ik de experts mag geloven dan. Het is het nieuwe wonder dat de wereld beter moet gaan maken. We delen wat af op een dag. Na de Papadag komt de Deeldag in zicht. Gewoon een dagje ervaringen en tips delen en je auto voor de deur beschikbaar maken voor zomaar iemand in de straat. De wifi deel je al met de straat. Experts kunnen dit als cocreatie, crowdfunden en peer-to-peer funding gaan benoemen. De sharing economy? ‘A sharing economy takes a variety of forms, often leveraging information technology to empower individuals, corporations, non-profits and government with information that enables distribution, sharing and reuse of excess capacity in goods and services.’ Dank je wel Wikipedia. Airbnb zou een ultiem voorbeeld zijn van die sharing economy. Net als Uber. Nog eentje dan: ‘Economics is about making simple things more complicated, mathematics about making complicated things simpler!’

Twijfels
Zelf heb ik zo mijn twijfels bij de term en lading. Moeten wij economischer gaan delen? Allereerst hebben wij altijd al gedeeld. Woningen werden - bij afwezigheid van de eigenaar - al langer uitgeleend of beter gezegd: in deeltijd verhuurd. Veelal verhuurd aan deelnemers van eigen (irl) communities, zoals vrienden en bekenden. In de jaren negentig waren er al digitale platformen waar je - bijvoorbeeld - een leegstaande vakantiewoning in de verhuur kon doen. Timesharing moeten wij in dit kader dan ook maar benoemen als onderdeel van een deeleconomie. In de jaren negentig ben ik - in een warm vakantieland - trouwens al in een selfmade taxi van plek A naar B vervoerd. Dit ging tegen een beperkte vergoeding. Een wat oudere persoonsauto - voorzien van kartonnetje met 'taxi' onder de voorruit gelegd - was de Uber -taxi in beta. Een verdomd aardige chauffeur, die veel relevante info deelde, zag al mijn ritjes gegund.


Economisch verantwoord delen
Is het uitlenen van wat gereedschap aan mijn buurman ook onderdeel van deze sharing economy? Of kunnen wij dit gewoon 'sociaal handelen' noemen? Economisch gezien was er niet echt sprake van een uitruil. Uit sociale overweging heb ik hem gewoon wat gereedschap uitgeleend, dat ik wat later opgepoetst weer terug kreeg. Ik weet dat als ik iets van hem nodig heb net zo makkelijk bij hem leen. We maken rondom het uitlenen trouwens weleens een praatje. We grappen dan over de ontwikkelingen in de straat en wisselen lokaal nieuws en wat tips uit. Wij delen een grote sociale gebeurtenis. Soms denk ik wel eens dat de buurman iets komt lenen om gewoon weer eens een praatje te kunnen maken. Wij delen eigenlijk een prima buurman-buurman-relatie. Wij vertrouwen elkaar blindelings. Buurman is een toffe peer. Of had hier 'peer-to-peer' moeten staan? Als ik het economisch verantwoord had gedaan, dan had ik mijn gereedschap ergens op een portal moeten aanbieden. Gewoon commercieel, ergens op een marktplaats. Geheel in de gedachte van de 'sharing economy'. Via een eenvoudig te bedienen social local mobile-applicatie had mijn buurman mijn materiaal dan kunnen vinden en gebruiken. Ik had wellicht in de tuin wel kunnen zien dat de buurman mijn gereedschap aan het gebruiken was. Ik had een vergoeding gehad, de buurman zijn gereedschap. Op social media had ik trots kunnen melden dat ik mijn gereedschap deel. Wellicht wel voorzien van mooie foto voor op Instagram die anderen kunnen liken. Het zou een boegbeeld kunnen zijn voor een sociaal - digitaal - imago.

De twijfel blijft, want.. weg was ons praatje, weg was onze lol. Zou ik de buurman ooit nog eens irl zien?

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken