Iedere marketeer een eigen data buddy

Iedere marketeer een eigen data buddy
  • Online
  • 21 okt 2015 @ 08:00
  • Link
  • Ruud Brink
    Ruud Brink

    Digital Data Expert
    PA Consulting
  • Big data

De tijd dat afgestudeerde marketeers welhaast als vanzelfsprekend kozen voor de managementtraineeprogramma’s van grote multinationals ligt ver achter ons. Nu starten afgestudeerden vaak hun eigen onderneming - of liever nog: start-up - en gaan ze na hun buluitreiking bij de overheid werken of vertrekken ze naar het buitenland.

Alpha en bèta

Marketeers doen er goed aan de ontwikkelingen in Silicon Valley én op de universiteiten op de voet te volgen. De studie Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit heeft een ware metamorfose doorgemaakt en lijkt, met alle respect, steeds meer op een studie Econometrie voor Aziatische bollebozen met een wiskundeknobbel. De vakken zijn dusdanig doorspekt met wiskundige en statistische ‘breinbrekers’, dat menig student er al na één semester de brui aan geeft. Marketeers zijn vaker alpha’s dan bèta’s. Niet elk brein is geschikt om met wiskunde, statistiek en algoritmes aan de slag te gaan.

Digitale marketing

Moderne marketeers zouden nu vooral datagedreven moeten zijn. Data scientists zijn onze nieuwe superhelden. Lees mijn vorige blog er nog maar eens op na. Marketeers heb je tegenwoordig ook in allerlei soorten en smaken. Wat te denken van segmentmarketeers, productmarketeers, formulemarketeers, advertisingmarketeers, channelmarketeers en databasemarketeers. Welke naam het beestje ook krijgt, ze moeten allemaal digitaal leren denken en weten wat de o, zo belangrijke customer journey precies inhoudt voor hun merk(en). Iedere marketeer zou zich daarom rap moeten bijscholen op het gebied van big data. Op dit moment zie ik veel marketeers op zoek gaan naar iemand die echt verstand heeft van data science. Een soort persoonlijke data buddy, een sidekick.

Tekort

Bij e-tailers als Amazon, Coolblue en Bol.com werken marketeers en data scientists al intensief samen om op basis van klantinteracties en -data consumentenvoorkeuren tijdig op te sporen en met relevante aanbevelingen voor consumenten te komen. Dit levert deze ondernemingen geen windeieren op. Wacht echter niet te lang met het zoeken naar een data buddy. Ze zijn nogal schaars. Analisten voorspellen namelijk een groot tekort aan data scientists. Volgens een studie van het McKinsey Global Institute uit 2011 is datadriven dé werkwijze van de toekomst. In het rapport voorspelden de onderzoekers vier jaar geleden al dat er op de Amerikaanse arbeidsmarkt een tekort aan 140.000 tot 190.000 data scientists dreigt. Omgerekend naar Nederland betekent dit een tekort van 10.000 big data analisten in 2018 in ons land. Ook uitzendorganisatie Randstad signaleerde onlangs een sterke discrepantie tussen vraag en aanbod van data scientists in Nederland. De huidige vraag is tweemaal groter dan het huidige aanbod.

Opleidingen

Zelf data scientists opleiden is een goede optie om het tekort aan te pakken en jouw buddy te ontwikkelen. Marketeers die e-learning modules bij gerenommeerde buitenlandse universiteiten volgen, kom ik geregeld tegen. Stanford Online en UC Berkley Extension bieden diverse online big data opleidingen. Ook in Nederland zie ik op het gebied van big data vruchtbare samenwerkingen ontstaan. Tussen de Amsterdamse universiteiten, de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere universiteiten. De Big Data Alliance heeft Amsterdamse wortels dankzij de UvA en VU en partners als het Centrum voor Wiskunde en Informatie en SURFsara. Maar er lopen ook lijntje naar de universiteiten in Tilburg, Rotterdam, Eindhoven en Wageningen. Rotterdam laat zich echter ook niet onbetuigd en richtte het Data Science Instituut op. Een kersvers opleidingsprogramma om je, samen met een data buddy, bij te scholen. Het achtdaags opleidingsprogramma ‘Leadership Challenges with Big Data’ start 5 november 2015. De opleiding is ontwikkeld door het Erasmus Centre for Data Science and Business Analytics, in nauwe samenwerking met TU Delft, Sanoma, Deutsche Telekom en PA Consulting.

Inderdaad, initiatieven te over om jou en je data buddy samen te brengen en op te leiden. Gewapend met jouw data science buddy win je als digitale marketeer namelijk snel terrein. En dit zowel binnen als buiten je eigen organisatie.

Ruud Brink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken